@inbook{056a6ac24a6b46c38ac8fcaf75d3d417,
title = "Zaakvakteksten voor groep 5-8: Een doorgaande leeslijn?",
abstract = "Middelbare scholieren moeten vaak zelfstandig informatie uit zaakvakteksten verwerken. Idealiter worden ze daar goed op voorbereid en krijgen ze op de basisschool gaandeweg steeds moeilijkere teksten te lezen. Maar gebeurt dat ook? Is er bij de zaakvakteksten sprake van een doorgaande leeslijn? In deze bijdrage bespreken we onderzoek naar teksten uit documentatieboekjes en uit veelgebruikte methodes voor geschiedenis en natuur & techniek. Hierbij besteden we specifiek aandacht aan de mate waarin deze teksten persoonlijk dan wel zakelijk geformuleerd zijn. Uitgevers blijken op dit vlak nauwelijks verschil aan te brengen tussen teksten voor groep 5-6 en teksten voor groep 7-8. Wel zijn inleidende hoofdstukken van documentatieboekjes meer verhalend van aard dan latere hoofdstukken. We bespreken enkele implicaties voor onderwijs en onderzoek.",
author = "J. Evers-Vermeul and N.L. Sangers and {de Vreede}, A.G.",
year = "2017",
language = "Dutch",
isbn = "9789463011495",
series = "Stichting Lezen Reeks",
publisher = "Eburon",
pages = "155--171",
editor = "{van Steensel}, Roel and Eliane Segers",
booktitle = "Succesvol lezen in het onderwijs",
}