Zaakvakteksten voor groep 5-8: Een doorgaande leeslijn?

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterAcademicpeer-review

1 Downloads (Pure)

Abstract

Middelbare scholieren moeten vaak zelfstandig informatie uit zaakvakteksten verwerken. Idealiter worden ze daar goed op voorbereid en krijgen ze op de basisschool gaandeweg steeds moeilijkere teksten te lezen. Maar gebeurt dat ook? Is er bij de zaakvakteksten sprake van een doorgaande leeslijn? In deze bijdrage bespreken we onderzoek naar teksten uit documentatieboekjes en uit veelgebruikte methodes voor geschiedenis en natuur & techniek. Hierbij besteden we specifiek aandacht aan de mate waarin deze teksten persoonlijk dan wel zakelijk geformuleerd zijn. Uitgevers blijken op dit vlak nauwelijks verschil aan te brengen tussen teksten voor groep 5-6 en teksten voor groep 7-8. Wel zijn inleidende hoofdstukken van documentatieboekjes meer verhalend van aard dan latere hoofdstukken. We bespreken enkele implicaties voor onderwijs en onderzoek.
Original languageDutch
Title of host publicationSuccesvol lezen in het onderwijs
EditorsRoel van Steensel, Eliane Segers
Place of PublicationDelft
PublisherEburon
Pages155-171
ISBN (Print)9789463011495
Publication statusPublished - 2017

Publication series

NameStichting Lezen Reeks
Volume28

Cite this