Abstract
In discussies onder ontwikkelaars en opleiders in ons vakgebied duikt het begrip ‘wiskundige houding’ of ‘wiskundige attitude’ regelmatig op. Het is een belangrijk item. Als het er echter op aan komt in het ontwikkel- of opleidingsproces zelf, blijkt aandacht voor wiskundige attitudevorming ondergesneeuwd door de andere drie componenten - kennis, vaardigheid en inzicht - van het ‘kwartet’ dat zich in (wiskundige) leeractiviteiten manifesteert.
Hoe komt dat? Zijn aspecten van een wiskundige houding te vaag? Spelen ze op de achtergrond of zijn ze geheel geïntegreerd in de andere componenten? We stelln hier en dat het concept ‘wiskundige attitude’ meer aandacht verdient dan tot nu toe het geval is, omdat naar onze mening inzicht in de wiskundige houding van leerlingen het leren en leren onderwijzen van wiskunde op een hoger plan kan brengen.
Original language | Dutch |
---|---|
Pages (from-to) | 37-39 |
Number of pages | 3 |
Journal | Panama-Post - Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk |
Volume | 25 |
Issue number | 4 |
Publication status | Published - 2006 |
Keywords
- Mathematics
- Landbouwwetenschappen
- Natuurwetenschappen
- Wiskunde: algemeen