Wiskundecurricula revisited

Translated title of the contribution: Mathematics curricula revisited.

Jenneke Krüger

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

Abstract

Vernieuwing van wiskundecurricula, vooral in havo en vwo, gaat nogal eens gepaard met verhitte discussies over onder meer inhoud, didactiek, leermiddelen en de rol van docenten. Welke factoren en actoren zijn belangrijk voor het succes van een nieuw wiskundecurriculum? Onderzoek naar ontwikkeling en uitvoering van historische wiskundecurricula heeft als voordeel dat de processen afgerond en de resultaten bekend zijn. Van drie wiskundecurricula uit de periode 1600 tot 1900 zijn gegevens verzameld, geanalyseerd en vergeleken, met als doel actoren en factoren te identificeren die een belangrijke invloed hebben gehad op de mate van succes van deze curricula. Een vergelijking met de gang van zaken bij een recente, problematische vernieuwing maakt aannemelijk dat kennis van historische processen een bijdrage kan leveren aan het voorkomen van problemen bij het ontwerpen en uitvoeren van nieuwe wiskundecurricula.
Translated title of the contributionMathematics curricula revisited.
Original languageDutch
Pages (from-to)31-50
Number of pages20
JournalTijdschrift voor Didactiek der β-wetenschappen
Volume31
Issue number1-2
Publication statusPublished - 2014

Keywords

  • Duytsche Mathematique
  • Fundatie van Renswoude
  • HBS
  • bereikte curriculum
  • curriculum componenten
  • formele curriculum
  • geschiedenis wiskundeonderwijs
  • uitgevoerde curriculum

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Mathematics curricula revisited.'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this