Abstract
Vernieuwing van wiskundecurricula, vooral in havo en vwo, gaat nogal eens gepaard met verhitte discussies over onder meer inhoud, didactiek, leermiddelen en de rol van docenten. Welke factoren en actoren zijn belangrijk voor het succes van een nieuw wiskundecurriculum? Onderzoek naar ontwikkeling en uitvoering van historische wiskundecurricula heeft als voordeel dat de processen afgerond en de resultaten bekend zijn. Van drie wiskundecurricula uit de periode 1600 tot 1900 zijn gegevens verzameld, geanalyseerd en vergeleken, met als doel actoren en factoren te identificeren die een belangrijke invloed hebben gehad op de mate van succes van deze curricula. Een vergelijking met de gang van zaken bij een recente, problematische vernieuwing maakt aannemelijk dat kennis van historische processen een bijdrage kan leveren aan het voorkomen van problemen bij het ontwerpen en uitvoeren van nieuwe wiskundecurricula.
Translated title of the contribution | Mathematics curricula revisited. |
---|---|
Original language | Dutch |
Pages (from-to) | 31-50 |
Number of pages | 20 |
Journal | Tijdschrift voor Didactiek der β-wetenschappen |
Volume | 31 |
Issue number | 1-2 |
Publication status | Published - 2014 |
Keywords
- Duytsche Mathematique
- Fundatie van Renswoude
- HBS
- bereikte curriculum
- curriculum componenten
- formele curriculum
- geschiedenis wiskundeonderwijs
- uitgevoerde curriculum