Abstract
De tweedegraads lerarenopleidingen in Nederland kennen sinds enkele jaren een digitale Landelijke KennisToets (LKT), waarmee de vakinhoudelijke startbekwaamheid voor het leraarschap van studenten wordt vastgesteld. Nu hiermee enige ervaring is opgedaan, rijst de vraag hoe valide deze toets is. Om dit te onderzoeken voor het vak wiskunde zijn de resultaten van de LKT vergeleken met die van de instituutstentamens en is nagegaan in hoeverre de digitale toetsomgeving voldoet aan de huidige criteria. De conclusies zijn dat de LTK wiskunde ondanks een afwijkend karakter ten opzichte van de instituutstentamens in grote lijnen als valide kan worden beschouwd. De beperkingen van de digitale toetsomgeving zijn mede oorzaak van dit afwijkende karakter. Het advies is dan ook om het gebruik van een andere toetsomgeving te overwegen. Daarnaast is samenwerking tussen de verschillende opleidingen gewenst om een landelijk toetsbeleid verder vorm te geven.
Translated title of the contribution | Mathematics assessed validly?: The national digital knowledge test for bachelor teacher degrees compared to institutional examinations |
---|---|
Original language | Dutch |
Pages (from-to) | 27-38 |
Number of pages | 12 |
Journal | VELON : tijdschrift voor lerarenopleiders |
Volume | 37 |
Issue number | 3 |
Publication status | Published - 2016 |