Wiskunde in de praktijk: Kerninzichten, 3de editie

Translated title of the contribution: Mathematics in practice: Big ideas

W. Oonk, Ronald Keijzer, Sabine Lit, Martine Den Engelsen, Anita Lek, C. van Waveren Hogervorst, Frits Barth

Research output: Book/ReportBookProfessional

Abstract

Dit boek beschrijft in eenendertig kerninzichten de belangrijkste wiskundige inzichten die leerlingen in hun basisschoolloopbaan moeten verwerven.
Bij elk kerninzicht schetst het boek de leerlijn die de leerkracht houvast geeft bij het volgen van en inspelen op leerprocessen van kinderen. Elk kerninzicht wordt verduidelijkt met voorbeelden uit de praktijk. Een relevant leerstofoverzicht, afgeleid van de door de overheid geformuleerde kerndoelen en referentieniveaus, is aan het eind van ieder hoofdstuk te vinden. Het laatste hoofdstuk beschrijft de samenhang tussen de kerninzichten, de leerlijnen en de achterliggende leer- en onderwijsprincipes. Praktijkvoorbeelden en analyses worden afgewisseld met vragen en opdrachten. Dit maakt het boek zeer toegankelijk.

In het boek komen alle relevante begrippen uit de landelijke kennisbasistoets voor de pabo aan de orde. Deze derde druk bevat een nieuw hoofdstuk ‘Begrijpen’, dat met voorbeelden ingaat op de vraag wanneer kinderen een opgave of procedure werkelijk begrijpen.
Verder zijn aan elk hoofdstuk oefenopgaven toegevoegd op het niveau van de kennisbasistoets. Zo kunnen studenten goed nagaan of ze de leerstof beheersen. Het boek is ook verkrijgbaar als e-book.

Online ondersteuning
Op de bijbehorende site staan samenvattingen per hoofdstuk, videofragmenten van besproken praktijklessen, antwoorden op studievragen, bronnen en literatuurverwijzingen en lessuggesties voor opleiders.
Translated title of the contributionMathematics in practice: Big ideas
Original languageDutch
Place of PublicationGroningen
PublisherNoordhoff Uitgevers
Number of pages469
Edition4
ISBN (Print)9789001080723
Publication statusPublished - 26 Jun 2019

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Mathematics in practice: Big ideas'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this