Wie de bal kaatst moet hem terug verwachten: In hoeverre stemmen CIOS-docenten hun handelen af op de beroepskennis van hun studenten?

N.N. Bijlsma, Harmen Schaap, Janneke van de Pol, Elly de Bruijn

Research output: Contribution to conferenceAbstractOther research output

Abstract

Bijlage 3 van Symposium Contingent handelen van docenten in het primair, voortgezet, middelbaar en hoger beroepsonderwijs In het middelbaar beroepsonderwijs wordt van docenten verwacht dat zij hun handelen continu afstemmen op de beroepskennis van studenten. Dit houdt in dat docenten de beroepskennis van studenten diagnosticeren en hier hun interventies zowel inhoudelijk als qua taalgebruik op aanpassen. In een casestudie is onderzocht hoe docenten van de opleiding Sport en Bewegen diagnosticeren en interveniëren. Er is een instrument ontwikkeld om contingent handelen van mbo-docenten in kaart te brengen. Voorlopige resultaten laten zien dat docenten beroepskennis van studenten nauwelijks expliciet diagnosticeren. Docenten geven aan dat dit te maken heeft met tijdsdruk en dat diagnosticeren vaak impliciet gebeurt.
Original languageDutch
Publication statusUnpublished - 2014
EventOnderwijs Research Dagen (ORD) - Groningen, Netherlands
Duration: 11 Jun 201413 Jun 2014

Conference

ConferenceOnderwijs Research Dagen (ORD)
Country/TerritoryNetherlands
CityGroningen
Period11/06/1413/06/14

Cite this