Werken met leerlingen met hoge vaardigheidsscores in het Cito Volgsysteem primair en speciaal onderwijs

Translated title of the contribution: Working with students with high ability scores in the "Cito Volgsysteem primair en speciaal onderwijs"

Judith Hollenberg, Herman van Boxtel, Jos Keuning

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

Het Cito Volgsysteem primair en speciaal onderwijs kan behulpzaam zijn bij het afstemmen
van het onderwijs op leerlingen die het heel goed doen op school en om die reden extra
aandacht verdienen. Ook voor deze leerlingen geven de toetsen van het volgsysteem valide
en betrouwbare resultaten. Alleen bij leerlingen die alles, of bijna alles, goed hebben is de
toetsscore wat minder betrouwbaar. Als een leerling alle opgaven van een toets correct beantwoordt,
weten we immers alleen dat de leerling goed is, maar niet precies hoe goed. Hoe
betrouwbaar de toetsscore moet zijn, hangt ervan af of een leerkracht een leerling met de
toetsscores volgt over de tijd, of dat de leerkracht de toetsscores gebruikt om te bepalen of
de leerling toe is aan versnellen, verrijken of verdiepen. In het laatste geval is het voldoende
om aan te tonen dat de leerling een forse voorsprong heeft; een minder betrouwbare toetsscore
is geen groot bezwaar. Om een leerling optimaal te kunnen volgen over de tijd is een
meer betrouwbare toetsscore wenselijk. Dit is te realiseren door een toets van een hoger
niveau af te nemen.
Translated title of the contributionWorking with students with high ability scores in the "Cito Volgsysteem primair en speciaal onderwijs"
Original languageDutch
Pages (from-to)347-356
Number of pages10
JournalTijdschrift voor Orthopedagogiek
Volume53
Publication statusPublished - 2014

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Working with students with high ability scores in the "Cito Volgsysteem primair en speciaal onderwijs"'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this