Werk aan het opbouwen van kennis

Translated title of the contribution: Work on building knowledge

Marianne Louise van Moort, Anne Helder, Paul W. van den Broek

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Abstract

Zorgen dat kinderen met begrip kunnen lezen is waarschijnlijk de belangrijkste opdracht van het onderwijs. Zonder deze vaardigheid zijn kinderen niet in staat te leren van teksten. Daardoor kunnen zij niet alleen onvoldoende meedoen op school, maar kunnen ze ook niet voluit deelnemen aan de huidige informatiesamenleving. Maar, wat is leesbegrip eigenlijk? Hoe komt het tot stand? En, hoe kunnen leraren het leesbegrip van hun leerlingen bevorderen? Begrijpend lezen is een complex proces, waar vele factoren op van invloed zijn. Onderzoekers hebben zich vaak gespecialiseerd in een van die factoren. Ze richten zich bijvoorbeeld op de rol van achtergrondkennis, het belang van leesstrategieën of de invloed van motivatie. De beschikbare kennis is daardoor versnipperd. In De zeven pijlers van onderwijs in begrijpend lezen is deze kennis gebundeld. Leesexperts uit Nederland en Vlaanderen geven inzicht in theorie over, onderzoek naar en praktische toepassing van essentiële elementen van onderwijs in begrijpend lezen. In het slothoofdstuk wordt duidelijk hoe de factoren kunnen worden geïntegreerd. Aan de hand van zeven ‘pijlers’ wordt een fundament gelegd voor effectief onderwijs in begrijpend lezen.
Translated title of the contributionWork on building knowledge
Original languageDutch
Title of host publicationDe zeven pijlers van onderwijs in begrijpend lezen
EditorsThoni Houtveen, Roel van Steensel
PublisherEburon
Chapter15-36
Pages2
ISBN (Print)9789463014007
Publication statusPublished - Apr 2022

Keywords

  • begrijpend lezen
  • achtergrondkennis
  • kennis
  • leren
  • onderwijs
  • tekstbegrip

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Work on building knowledge'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this