Welke factoren beïnvloeden de Engelse taalvaardigheid van leerlingen in het tweetalig primair onderwijs?

Emmi Stuij*, Anne-France Pinget

*Corresponding author for this work

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

Abstract

In deze studie is onderzocht welke factoren invloed
hebben op de leerprestaties van leerlingen in het
tweetalig primair onderwijs (tpo). De Engelse lees-,
luister-, schrijf- en spreekvaardigheid van 361 leerlingen van zes verschillende tpo-scholen is gemeten.
Vervolgens is geanalyseerd of er een verband is tussen
de Engelse taalvaardigheid en een aantal leerlinggebonden en onderwijsgerelateerde factoren. Uit deze
analyse blijkt onder meer dat leerlingen die vanaf
de geboorte met twee of meer talen zijn opgegroeid
vaardiger zijn in het Engels dan leerlingen die een
eentalige opvoeding hebben gehad.
Original languageDutch
Number of pages7
JournalLevende Talen Tijdschrift
Volume4
Publication statusPublished - 2023

Cite this