Abstract
In deze studie is onderzocht welke factoren invloed
hebben op de leerprestaties van leerlingen in het
tweetalig primair onderwijs (tpo). De Engelse lees-,
luister-, schrijf- en spreekvaardigheid van 361 leerlingen van zes verschillende tpo-scholen is gemeten.
Vervolgens is geanalyseerd of er een verband is tussen
de Engelse taalvaardigheid en een aantal leerlinggebonden en onderwijsgerelateerde factoren. Uit deze
analyse blijkt onder meer dat leerlingen die vanaf
de geboorte met twee of meer talen zijn opgegroeid
vaardiger zijn in het Engels dan leerlingen die een
eentalige opvoeding hebben gehad.
hebben op de leerprestaties van leerlingen in het
tweetalig primair onderwijs (tpo). De Engelse lees-,
luister-, schrijf- en spreekvaardigheid van 361 leerlingen van zes verschillende tpo-scholen is gemeten.
Vervolgens is geanalyseerd of er een verband is tussen
de Engelse taalvaardigheid en een aantal leerlinggebonden en onderwijsgerelateerde factoren. Uit deze
analyse blijkt onder meer dat leerlingen die vanaf
de geboorte met twee of meer talen zijn opgegroeid
vaardiger zijn in het Engels dan leerlingen die een
eentalige opvoeding hebben gehad.
Original language | Dutch |
---|---|
Number of pages | 7 |
Journal | Levende Talen Tijdschrift |
Volume | 4 |
Publication status | Published - 2023 |