Abstract
Abstract
Het doel van dit artikel is om, in het kader van de lerarenopleiding basisonderwijs (pabo), helderheid te scheppen over het fenomeen theorie. Gepoogd wordt om karakteristieke kenmerken van theorie in kaart te brengen en een beeld te krijgen van de verschillende invalshoeken van waaruit men naar theorie kan kijken. Daartoe worden drie theorieën geanalyseerd. Dit gebeurt dus in het perspectief van de lerarenopleiding basisonderwijs, in het bijzonder op het gebied van het schoolvak rekenen en wiskunde. Deze studie is onderdeel van een onderzoek naar de wijze waarop aanstaande leraren met theorie omgaan, dat wil zeggen: hoe ze theorie opvatten, hoe ze theorie tot hun (geestelijk) eigendom maken, hoe ze theorie in de beroepspraktijk toepassen en in welke mate ze theoretische kennis in het kader van hun professionalisering waarderen. Door bestaande theorieën tegen het licht te houden kunnen ideeën gestalte krijgen voor de manier waarop gekeken kan worden naar de vraag hoe aanstaande leraren theorie gebruiken. De gedachte is dat van de gevonden kenmerken van theorie aandachtspunten voor theorie in de lerarenopleiding kunnen worden afgeleid, die op hun beurt belangrijke ingrediënten kunnen zijn voor het te ontwikkelen onderzoeksinstrument. Het betekent dat de opbrengst van de voorliggende studie dan ook vooral gericht is op het verkrijgen van een overzicht van kenmerken van theorie met daaraan gerelateerde aandachtspunten voor theorie in de opleiding.
Original language | Undefined/Unknown |
---|---|
Place of Publication | Utrecht |
Publisher | Freudenthal instituut |
Publication status | Published - 2002 |
Keywords
- Mathematics
- Landbouwwetenschappen
- Natuurwetenschappen
- Wiskunde: algemeen