Abstract
Lezen in je vrije tijd? Daar lopen jongeren tegenwoordig niet meer warm voor. Jongeren en vooral vmboleerlingen besteden steeds minder tijd aan lezen in de
vrije tijd, wat zorgelijk is vanuit cultureel oogpunt en vanuit geletterdheidsperspectief. In interviews onder vmbo-leerlingen is achterhaald wat deze groep zelf als redenen hiervoor aandraagt en als aanknopingspunten ziet voor leesbevorderingsinterventies. Hieruit blijkt onder andere dat vooral het leesaanbod niet altijd zichtbaar is en hen onvoldoende aanspreekt, maar ook dat hun leerkracht een belangrijke enthousiasmerende rol kan vervullen.
vrije tijd, wat zorgelijk is vanuit cultureel oogpunt en vanuit geletterdheidsperspectief. In interviews onder vmbo-leerlingen is achterhaald wat deze groep zelf als redenen hiervoor aandraagt en als aanknopingspunten ziet voor leesbevorderingsinterventies. Hieruit blijkt onder andere dat vooral het leesaanbod niet altijd zichtbaar is en hen onvoldoende aanspreekt, maar ook dat hun leerkracht een belangrijke enthousiasmerende rol kan vervullen.
Original language | Dutch |
---|---|
Pages (from-to) | 28-37 |
Journal | Levende Talen Tijdschrift |
Volume | 19 |
Issue number | 4 |
Publication status | Published - 2018 |
Keywords
- Leesbevordering
- leesbevorderingsbeleid
- vmbo-leerlingen
- OCW
- Ministerie van Onderwijs Cultuur
- Wetenschap; vrijetijdslezen