Vrijetijdslezen door vmbo’ers: Kansen volgens leerlingen

L. Aartsma, J. Evers-Vermeul

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

Abstract

Lezen in je vrije tijd? Daar lopen jongeren tegenwoordig niet meer warm voor. Jongeren en vooral vmboleerlingen besteden steeds minder tijd aan lezen in de
vrije tijd, wat zorgelijk is vanuit cultureel oogpunt en vanuit geletterdheidsperspectief. In interviews onder vmbo-leerlingen is achterhaald wat deze groep zelf als redenen hiervoor aandraagt en als aanknopingspunten ziet voor leesbevorderingsinterventies. Hieruit blijkt onder andere dat vooral het leesaanbod niet altijd zichtbaar is en hen onvoldoende aanspreekt, maar ook dat hun leerkracht een belangrijke enthousiasmerende rol kan vervullen.
Original languageDutch
Pages (from-to)28-37
JournalLevende Talen Tijdschrift
Volume19
Issue number4
Publication statusPublished - 2018

Keywords

  • Leesbevordering
  • leesbevorderingsbeleid
  • vmbo-leerlingen
  • OCW
  • Ministerie van Onderwijs Cultuur
  • Wetenschap; vrijetijdslezen

Cite this