Abstract
Het aandeel voorwaardelijke beleidssepots als afdoening bij huiselijk geweldstrafzaken is hoog en is in het afgelopen decennium toegenomen. In de periode 2012 tot
en met 2015 is een kwart van alle huiselijk geweldstrafzaken in Nederland afgedaan
met een voorwaardelijk beleidssepot. Er is sprake van een beleidssepot indien een
succesvolle vervolging weliswaar haalbaar is, maar op grond van het algemeen
belang vervolging onwenselijk is en het Openbaar Ministerie (OM) daarom afziet
van vervolging. Indien het OM beslist dat, onder bepaalde voorwaarden, de beslissing over vervolging voor een bepaalde tijd wordt uitgesteld is er sprake van een
voorwaardelijk beleidssepot. Er zijn algemene en bijzondere voorwaarden. De algemene voorwaarde geldt altijd bij een voorwaardelijk beleidssepot en houdt in dat
de dader geen strafbare feiten begaat binnen een bepaalde periode. Daarnaast heeft
het OM de mogelijkheid om bijzondere voorwaarden te verbinden aan het voorwaardelijk beleidssepot, zoals een contactverbod, ambulante behandelverplichting of
deelname aan een gedragsinterventie.
In de onderhavige studie is in kaart gebracht hoe de oplegging van voorwaardelijke beleidssepots bij huiselijk gewelddaders in de praktijk vorm krijgt en in hoeverre voorwaardelijke beleidssepots effectief zijn in het terugdringen van (huiselijk
gewelds)recidive onder huiselijk gewelddaders. De onderzoeksgroep bestond uit
5.374 huiselijk gewelddaders met een voorwaardelijk beleidssepot in 2014 tot en
met 2016. De controlegroep bestond uit 2.929 huiselijk gewelddaders met een onvoorwaardelijk beleidssepot in dezelfde periode. De studie maakt deel uit van het
vijfjarige onderzoeksprogramma naar de recidive onder huiselijk gewelddaders.
Om na te gaan hoe de oplegging van voorwaardelijke beleidssepots bij daders van
huiselijk geweld er in de praktijk uitziet zijn drie onderzoeksvragen beantwoord:
1 Bij hoeveel daders van huiselijk geweld met een voorwaardelijk beleidssepot
heeft de reclassering een advies uitgebracht over hoe de zaak af te doen en
wat was het advies?
2 Wat zijn de kenmerken van de voorwaardelijk beleidssepots die zijn opgelegd
bij daders van huiselijk geweld?
a Wat zijn de sepotgronden?
b Bij welk deel van de daders zijn bijzondere voorwaarden opgelegd en welke
bijzondere voorwaarden zijn opgelegd?
3 Welke afwegingen maken reclasseringsmedewerkers en officieren van justitie in
huiselijk geweldstrafzaken bij het respectievelijk adviseren en opleggen van een
voorwaardelijk beleidssepot en de voorwaarden?
Om na te gaan in hoeverre voorwaardelijke beleidssepots effectief zijn in het terugdringen van (huiselijk gewelds)recidive onder daders van huiselijk geweld zijn de
volgende onderzoeksvragen beantwoord:
4 Hoe verhoudt de (huiselijk gewelds)recidive van huiselijk gewelddaders met een
voorwaardelijk beleidssepot (onderzoeksgroep) zich tot de recidive van vergelijkbare huiselijk gewelddaders met een onvoorwaardelijk beleidssepot (controlegroep)?
5 Hoe verhoudt de (huiselijk gewelds)recidive van huiselijk gewelddaders met een
voorwaardelijk beleidssepot met bijzondere voorwaarden (onderzoeksgroep A)
zich tot de recidive van vergelijkbare huiselijk gewelddaders met een voorwaardelijk beleidssepot zonder bijzondere voorwaarden en dus enkel de algemene voorwaarde (onderzoeksgroep B)?
en met 2015 is een kwart van alle huiselijk geweldstrafzaken in Nederland afgedaan
met een voorwaardelijk beleidssepot. Er is sprake van een beleidssepot indien een
succesvolle vervolging weliswaar haalbaar is, maar op grond van het algemeen
belang vervolging onwenselijk is en het Openbaar Ministerie (OM) daarom afziet
van vervolging. Indien het OM beslist dat, onder bepaalde voorwaarden, de beslissing over vervolging voor een bepaalde tijd wordt uitgesteld is er sprake van een
voorwaardelijk beleidssepot. Er zijn algemene en bijzondere voorwaarden. De algemene voorwaarde geldt altijd bij een voorwaardelijk beleidssepot en houdt in dat
de dader geen strafbare feiten begaat binnen een bepaalde periode. Daarnaast heeft
het OM de mogelijkheid om bijzondere voorwaarden te verbinden aan het voorwaardelijk beleidssepot, zoals een contactverbod, ambulante behandelverplichting of
deelname aan een gedragsinterventie.
In de onderhavige studie is in kaart gebracht hoe de oplegging van voorwaardelijke beleidssepots bij huiselijk gewelddaders in de praktijk vorm krijgt en in hoeverre voorwaardelijke beleidssepots effectief zijn in het terugdringen van (huiselijk
gewelds)recidive onder huiselijk gewelddaders. De onderzoeksgroep bestond uit
5.374 huiselijk gewelddaders met een voorwaardelijk beleidssepot in 2014 tot en
met 2016. De controlegroep bestond uit 2.929 huiselijk gewelddaders met een onvoorwaardelijk beleidssepot in dezelfde periode. De studie maakt deel uit van het
vijfjarige onderzoeksprogramma naar de recidive onder huiselijk gewelddaders.
Om na te gaan hoe de oplegging van voorwaardelijke beleidssepots bij daders van
huiselijk geweld er in de praktijk uitziet zijn drie onderzoeksvragen beantwoord:
1 Bij hoeveel daders van huiselijk geweld met een voorwaardelijk beleidssepot
heeft de reclassering een advies uitgebracht over hoe de zaak af te doen en
wat was het advies?
2 Wat zijn de kenmerken van de voorwaardelijk beleidssepots die zijn opgelegd
bij daders van huiselijk geweld?
a Wat zijn de sepotgronden?
b Bij welk deel van de daders zijn bijzondere voorwaarden opgelegd en welke
bijzondere voorwaarden zijn opgelegd?
3 Welke afwegingen maken reclasseringsmedewerkers en officieren van justitie in
huiselijk geweldstrafzaken bij het respectievelijk adviseren en opleggen van een
voorwaardelijk beleidssepot en de voorwaarden?
Om na te gaan in hoeverre voorwaardelijke beleidssepots effectief zijn in het terugdringen van (huiselijk gewelds)recidive onder daders van huiselijk geweld zijn de
volgende onderzoeksvragen beantwoord:
4 Hoe verhoudt de (huiselijk gewelds)recidive van huiselijk gewelddaders met een
voorwaardelijk beleidssepot (onderzoeksgroep) zich tot de recidive van vergelijkbare huiselijk gewelddaders met een onvoorwaardelijk beleidssepot (controlegroep)?
5 Hoe verhoudt de (huiselijk gewelds)recidive van huiselijk gewelddaders met een
voorwaardelijk beleidssepot met bijzondere voorwaarden (onderzoeksgroep A)
zich tot de recidive van vergelijkbare huiselijk gewelddaders met een voorwaardelijk beleidssepot zonder bijzondere voorwaarden en dus enkel de algemene voorwaarde (onderzoeksgroep B)?
| Original language | Dutch |
|---|---|
| Publisher | WODC |
| Publication status | Published - 2021 |