Voorbij de polarisering in het leesonderwijs: Gericht werken aan leesvaardigheid in een betekenisvolle context

S. T. M. Bogaerds-Hazenberg*, J. Evers-Vermeul, H. van den Bergh

*Corresponding author for this work

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

Met de veelheid aan rapporten over de leesvaardigheid en leesmotivatie van Nederlandse en Vlaamse leerlingen zijn er allerlei discussies losgebarsten over het leesonderwijs. Zo stelt het onderwijsveld de status van ‘begrijpend lezen’ als apart vak ter discussie en vragen ook sommige wetenschappers zich af in hoeverre het leescurriculum moet focussen op versterking van bijvoorbeeld leesstrategiegebruik of juist op leesplezier en kennis over de wereld. In dit artikel bespreken we onderzoeksresultaten die deze polarisering helpen tegen te gaan. Daarbij laten we zien dat tekststructuuronderwijs kansen biedt om gelijktijdig aan leesvaardigheid, kennisopbouw én leesplezier te werken.
Original languageDutch
Pages (from-to)14-17
JournalTijdschrift Taal
Volume14
Issue number24
Publication statusPublished - 2024

Keywords

  • leesvaardigheid
  • leesonderwijs
  • tekststructuur
  • basisschool

Cite this