Verschillen de grammaticale concepten in het moedertaalonderwijs (Nederlands) en het vreemdetalenonderwijs (Duits en Engels)?

Translated title of the contribution: Do the grammatical concepts differ in mother tongue education (Dutch) and foreign language education (German and English)?

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contributionProfessional

1 Downloads (Pure)

Abstract

Als docent Nederlands in het secundair onderwijs ondervind ik dagelijks hoe slecht de grammaticadidactiek eraan toe is. Het grammaticale inzicht van leerlingen gaat bijvoorbeeld niet veel verder dan het kunnen benoemen van een zinsdeel of woordsoort (Coppen, 2011). Grammatica wordt volledig geïsoleerd onderwezen, waardoor enig effect op andere taalvaardigheden veelal uitblijft en bovendien elke vorm van vakoverstijgende afstemming met de moderne vreemde talen ontbreekt. Wellicht zou juist die afstemming contrastieve bestudering van talen mogelijk maken en de ontwikkeling van bewuste taalvaardigheid bij leerlingen stimuleren, maar welke concepten lenen zich voor dergelijk onderwijs? Zijn het dezelfde grammaticale concepten die relevant zijn voor het moedertaalonderwijs en het vreemdetalenonderwijs? Of niet? Taalkundigen selecteerden voor het schoolvak Nederlands reeds zeven concepten die zij nuttig achten voor leerlingen (Van Rijt & Coppen, 2017), maar hoe denken docenten Nederlands hier zelf over en zijn er verschillen met docenten Duits en Engels? Tijdens de presentatie ga ik in op de dataverzameling, de uitkomsten en werp ik een blik op het vervolg van dit promotieonderzoek.
Translated title of the contributionDo the grammatical concepts differ in mother tongue education (Dutch) and foreign language education (German and English)?
Original languageDutch
Title of host publication33ste HSN conferentie
Subtitle of host publicationOnderwijs Nederlands
EditorsA. Mottart, S. Vanhooren
Place of PublicationGent
PublisherHSN Onderwijs conferentie Nederlands
Chapter11
Pages336-341
Number of pages6
ISBN (Print)978 94 929 4492 4
Publication statusPublished - 22 Nov 2019
Event33e HSN conferentie - Hogeschool Windesheim, Zwolle, Netherlands
Duration: 22 Nov 201923 Nov 2019
Conference number: 33

Publication series

NameConferentie Onderwijs Nederlands
Volume33

Conference

Conference33e HSN conferentie
Country/TerritoryNetherlands
CityZwolle
Period22/11/1923/11/19

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Do the grammatical concepts differ in mother tongue education (Dutch) and foreign language education (German and English)?'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this