Abstract
Onderwijskunde is een jonge universitaire studie, die in 1983 in ons land
als zelfstandige studie is opgenomen in het Academisch Statuut. Deze studie
werd geplaatst binnen de faculteit Sociale Wetenschappen, die 20 jaar
eerder, in 1963, aan de Nederlandse Universiteiten werd ingericht. Algemeen
wordt de Groningse hoogleraar Leon van Gelder (1913-1981) gezien
als grondlegger (zie ook Van Essen, 2012, p. 222 e.v.). Deze vroege Onderwijskunde
in Groningen was overigens een afsplitsing van ‘de pedagogiek
in de volle omvang’. Ook in Utrecht was de studie van het onderwijs
onderdeel van de door Martinus J. Langeveld (1905-1989) beklede leerstoel
‘pedagogiek in de volle omvang’ (zie Bos, 2011). Zowel van Gelder als Langeveld
beschouwden de Onderwijskunde, die Langeveld liever aanduidde
als Onderwijspedagogiek, als een onderdeel van de Pedagogiek. Er is veel
disciplinaire strijd en onduidelijkheid geweest rond de Onderwijskunde.
Restanten daarvan ziet men nog steeds: bij de Vrije Universiteit in Brussel
is de Onderwijskunde onderdeel van de Psychologie, in Gent van de
Pedagogiek. In Groningen treffen we de Onderwijskunde aan als afstudeerrichting
binnen de Pedagogische Wetenschappen, evenals in Leiden,
Nijmegen, en Twente. Waar de Onderwijskunde in 1983 begon als ‘boven-bouwstudie’, was zij weloverwogen gebaseerd op de fundamenten van de
drie dominante Sociale Wetenschappen: de Psychologie, de Pedagogiek en
de Sociologie...
Original language | Dutch |
---|---|
Title of host publication | Theorie en praktijk van leren en de leraar |
Subtitle of host publication | liber amicorum Theo Wubbels |
Editors | J.W.F. van Tartwijk, M. Brekelmans, P.J. den Brok, M.T. Mainhard |
Place of Publication | Amsterdam |
Publisher | SWP |
Pages | 189-202 |
Number of pages | 230 |
ISBN (Print) | 978 90 8850 501 0 |
Publication status | Published - 2014 |
Keywords
- Psychologie (PSYC)