Abstract
Samenwerken doen we als vanzelfsprekend, ook in het Hoger Onderwijs. Toch gaat samenwerken niet altijd goed. In dit onderzoek is onderzocht of teamcoaching aan de hand van de Team Diagnostic Survey (TDS) helpt om studenten beter te laten samenwerken én presteren. Hoewel de onderzoeksresultaten niet significant zijn, zijn er indicaties dat het tussentijds coachen van studententeams aan de hand van de TDS bevorderlijk kan zijn voor de samenwerking en teamprestatie. Door meer aandacht te besteden aan teamcoaching, ontstaat de kans om samenwerking tussen studenten naar een hoger plan te tillen. De implicatie voor de praktijk is dat het van belang is dat docenten niet alleen focussen op het overbrengen van kennis; zij kunnen zich ook richten op het versterken van de samenwerking tussen studenten. Door studententeams actief te begeleiden is het mogelijk dat de teams niet alleen beter functioneren, maar studenten ook plezieriger samenwerken én beter presteren.
Translated title of the contribution | From frustration to opportunity: How team coaching may help student teams |
---|---|
Original language | Dutch |
Pages (from-to) | 10-15 |
Journal | Onderzoek van Onderwijs |
Volume | 51 |
Issue number | 1 |
Publication status | Published - 2022 |