Abstract
Het W&T-onderwijs op de basisschool kent
verschillende uitdagingen, die we in deze
ontwerpstudie aangaan door begrips- en
(vak)taalontwikkeling tegelijkertijd te ondersteunen.
Daartoe ontwikkelden we een
taalgerichte lessenserie die het leren verklaren
van drijven en zinken, en de daartoe benodigde
denkstappen, tot doel had. Deze studie
evalueert hoe de kwaliteit van de verklaringen
en het vaktaalgebruik in de denkstappen zich
ontwikkelden. Met een schriftelijke voor- en
nameting scoorden we verklaringsniveaus
van 21 leerlingen (10–11 jaar) en stelden we
een significante vooruitgang in de kwaliteit
van verklaringen vast. De ontwikkeling van
drie meertalige gevalsstudieleerlingen werd
nader geanalyseerd met transcripten van
interviewdata die na elk van de zes lessen
werden verzameld. De interviewvragen
richtten zich op het verklaren van drijven
en zinken. Eerst werden de niveaus van de
verklaringen van drijven en zinken gescoord.
Vervolgens werd de vaktaalontwikkeling
beschreven. De verklaringsniveaus en
de vaktaalontwikkeling gingen niet altijd
gelijk op. Uit een cross case-analyse bleek
verder een toegenomen frequentie en
variatie in gebruik van vaktaalwoorden, en
een verschuiving naar wetenschappelijk
adequatere verklaringen. Deze studie levert
een proof of principle van de mogelijkheid om
tegelijkertijd de kwaliteit van verklaringen en
(vak)taalontwikkeling te bevorderen tijdens
een taalgerichte lessenserie waarin het idee
van denkstappen centraal staat.
Translated title of the contribution | The development of academic language in explaining sinking and floating: A design study on reasoning steps |
---|---|
Original language | Dutch |
Pages (from-to) | 146–162 |
Journal | Pedagogische Studiën |
Volume | 97 |
Publication status | Published - Nov 2020 |
Keywords
- Wetenschap en Techniek
- begripsontwikkeling
- vaktaalontwikkeling
- drijven en zinken
- ontwerpgericht onderzoek
- design research