Tussen opleiding en beroepspraktijk: Het potentieel van boundary crossing

A. Bakker, I.I. Zitter (Editor), Simon Beausaert (Editor), Elly de Bruijn (Editor)

Research output: Book/ReportBookProfessional

Abstract

Leren en werken goed laten aansluiten? Een complex vraagstuk! Studenten en startende werknemers zijn vaak niet optimaal voorbereid, opleiders weten niet goed wat er op de werkvloer speelt en praktijkbegeleiders hebben weinig zicht op wat stagiairs al op de opleiding hebben geleerd. Daarnaast zijn er vanuit Human Resources Development vragen over het Leven Lang Leren van hun werknemers op en buiten de werkplek zodat organisaties kunnen inspelen op actuele ontwikkelingen.
Leren in een formele, schoolse context staat meestal op gespannen voet met leren op de werkplek. Vaak worden de verschillen tussen opleiding en beroepspraktijk als hinderlijk ervaren terwijl die verschillen juist ook leerzaam kunnen zijn. In Tussen opleiding en beroepspraktijk wordt aan de hand van een theoretisch kader over boundary crossing en vele praktijkvoorbeelden beschreven hoe het leerpotentieel op de grens tussen opleiding en de beroepspraktijk, tussen professionaliseringstrajecten en leren op het werk, kan worden aangeboord.
De beschikbare wetenschappelijke en ervaringskennis op het gebied van boundary crossing is gebundeld en toegankelijk gemaakt voor opleiders van beroepsopleidingen (mbo en hbo) en professionaliseringstrajecten in organisaties. Tussen opleiding en beroepspraktijk biedt inzichten en inspiratie voor de innovatie van opleidings- en professionaliseringsactiviteiten, voor zelfstudie en ook voor het vormgeven van formele opleidingen.
Original languageDutch
Place of PublicationAssen
PublisherKoninklijke Van Gorcum
Number of pages356
ISBN (Print)9789023253754
Publication statusPublished - 2016

Cite this