Toezicht op publieke waardecreatie: Meervoudig structureren van waardedimensies in professionele organisaties

Translated title of the contribution: Governing public value creation: Structuring the different dimensions of value in professional organizations

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterAcademicpeer-review

Abstract

Zorg- en welzijnsorganisaties moeten op meerdere dimensies waarde leveren. Zorg moet bijvoorbeeld kwalitatief hoogstaand én kosteneffectief én legitiem zijn. De vraag is hoe een instelling deze botsende dimensies kan inbedden in een heldere organisatiestructurering. We schetsen vier opties: 1) scheiden van de verschillende waardedimensies in zelfstandige divisies, 2) spreiden over aparte maar samenwerkende teams, 3) contrasteren door verschillende rollen binnen een team te creëren of 4) integreren in de persoonlijke verantwoordelijkheid van alle leden van de organisatie. Bij elke optie hebben professionals, managers en toezichthouders andere verantwoordelijkheden. De toezichthouder dient hierbij wel ten allen tijde aandacht te hebben voor een evenwichtige prestatie van de organisatie op alle dimensies van waarde, de match tussen de organisatiestructurering en de verwachtingen van de organisatie, en het belang van een gezonde organisatiedynamiek voor welke structurering dan ook.
Translated title of the contributionGoverning public value creation: Structuring the different dimensions of value in professional organizations
Original languageDutch
Title of host publicationZorg voor toezicht
Subtitle of host publicationDe maatschappelijke betekenis van governance in de zorg
EditorsHenk Den Uijl, Ton Van Zonneveld
Place of PublicationAmsterdam
PublisherMediawerf
Pages56-65
ISBN (Print)978-94-90463-44-1
Publication statusPublished - Dec 2015

Keywords

  • Governance
  • Public Value
  • Health care
  • Professionalism
  • Organizational design
  • Logics

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Governing public value creation: Structuring the different dimensions of value in professional organizations'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this