Abstract
Na het afronden van zijn studie natuurkunde begon Theo Wubbels in 1973
zijn loopbaan als leraar natuurkunde aan het Herman Jordan Lyceum te
Zeist, waar hij in 1976 ook tot conrector werd benoemd. In 1978 maakte hij
de overstap naar de Universiteit Utrecht. Hij was daar verbonden aan de
vakgroep Natuurkundedidactiek, waar hij onder leiding van zijn latere promotor
Herman Hooymayers werkte aan de verdere ontwikkeling van het
natuurkundeonderwijs. Al snel richtte hij zijn aandacht ook op de interactie
tussen leraar en leerling en de effecten daarvan op het sociaal klimaat in
de klas.
In 1984 promoveerde Theo Wubbels samen met Hans Créton op het proefschrift
‘Ordeproblemen bij beginnende leraren’. Het onderzoek dat in dit
proefschrift werd beschreven vormde de start van een onderzoekslijn die
tot op dit moment doorloopt en die nationaal en internationaal een grote
impact heeft gehad. Als onderzoeker heeft hij zich daarnaast beziggehouden
met veel andere onderwerpen binnen het domein van onderwijs en
leren, waarbij hij altijd veel aandacht heeft gehad voor de cruciale rol van
de leraar in het onderwijs en voor de relevantie van onderwijsonderzoek
voor de onderwijspraktijk. Hij heeft binnen en buiten de universiteit tal van
bestuurlijke functies vervult en is gezichtsbepalend binnen het Utrechtse
universitaire onderwijs en in het bijzonder binnen de Utrechtse universitaire
lerarenopleidingen.
Dit vriendenboek voor Theo Wubbels is samengesteld ter gelegenheid van
zijn afscheid als hoogleraar Onderwijskunde en vice-decaan van de faculteit
Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht. Er zijn veertien
bijdragen in opgenomen van vrienden en collega’s waarmee hij sinds 1978
heeft samengewerkt. De bijdragen hebben gemeenschappelijk dat ze gaan
over de leraar, leren en het onderzoek daarnaar.
Original language | Dutch |
---|---|
Place of Publication | Amsterdam |
Publisher | SWP |
Number of pages | 230 |
ISBN (Print) | 978 90 8850 501 0 |
Publication status | Published - 2014 |