Ten geleide themanummer curriculumontwikkeling

Hanneke Tuithof, Alderik Visser*

*Corresponding author for this work

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

Abstract

Iedere dag hebben duizenden leerlingen en docenten op allerlei niveaus te maken met het curriculum. Bij dat curriculum denken veel mensen direct aan landelijk geformuleerde doelen en eisen. Vertalen docenten die doelen en eisen naar leerdoelen, lessen en ook toetsen, dan doen ook zij aan curriculumontwikkeling. Tot nog toe is er weinig aandacht voor deze rol van docenten als curriculumontwikkelaars, zeker in Nederland. Ook wordt er weinig academisch onderzoek naar gedaan. Wel is er zowel in Vlaanderen als in Nederland veel te doen rondom het landelijke curriculum. Als redactie van Dimensies vonden we het daarom tijd om een voorlopige balans op te maken van een stand van curriculumzaken in de Mens- en Maatschappijvakken.
Original languageDutch
Pages (from-to)4-13
Number of pages10
JournalDimensies
Volume2023
Issue number7
Publication statusPublished - Nov 2023

Cite this