Abstract
In het Hoger Onderwijs vragen we studenten om voortdurend samen te werken. Succes is echter niet gegarandeerd als we studenten in teams laten werken zonder verdere begeleiding. Er is meer voor nodig om studenten écht goed te laten samenwerken. Onderzocht is of de inzet van teamcoaching aan de hand van de Team Diagnostic Survey (TDS) het functioneren van studententeams en (dientengevolge) de behaalde resultaten bevordert. Deelnemers aan deze studie waren 20 studenten-teams in de Psychologie bachelorcursus “Intra- en intergroepsprocessen” aan de Universiteit Utrecht. Elk van de 20 studententeams is at random toegewezen aan de controle- of de experimentele conditie waarbij de experimentele groep teamcoaching ontving op basis van de TDS en de controlegroep teamcoaching ontving op basis van hun eigen vragen en behoeftes. Hoewel er geen significante verschillen tussen de twee condities zijn gevonden, is het patroon van de resultaten wel veelbelovend. De experimentele groep scoorde na de interventie hoger op saamhorigheid, teamidentificatie, samenwerking, teameffectiviteit en behaald eindcijfer dan de controlegroep.
Deze resultaten suggereren dat het coachen van studententeams op basis van de
TDS het teamfunctioneren en de teamprestaties ten goede zou kunnen komen en nodigen dan ook uit tot verder onderzoek.
Deze resultaten suggereren dat het coachen van studententeams op basis van de
TDS het teamfunctioneren en de teamprestaties ten goede zou kunnen komen en nodigen dan ook uit tot verder onderzoek.
Translated title of the contribution | Team coaching in Higher Education: Help student teams to flourish! |
---|---|
Original language | Dutch |
Pages (from-to) | 5-18 |
Journal | Tijdschrift voor Hoger Onderwijs |
Volume | 40 |
Issue number | 1 |
Publication status | Published - 2022 |
Keywords
- Samenwerken
- coöperatief leren
- teamwork
- teamcoaching
- student-projecten