Teaching Problems and the Problems of Teaching

Research output: Contribution to journalBook/Film/Article reviewAcademic

Abstract

Teaching Problems and the Problems of Teaching
Original languageUndefined/Unknown
Pages (from-to)42-45
Number of pages4
JournalPanama-Post - Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk
Volume21
Publication statusPublished - 2001

Bibliographical note

In dit artikel wordt het boek van Lampert "Teaching Problems and the Problems of Teaching" uitvoerig besproken.[Lampert, Magdalene (2001). Teaching Problems and the Problems of Teaching. New Haven & London: Yale University Press. ISBN: 0-300-08973-2. Gebonden, 496 pp. $ 35,00]
In haar nieuwe uitgave beschrijft en analyseert Magdalene Lampert – internationaal gerespecteerd opleider en onderzoeker – op verschillende niveaus de ervaringen van een jaar lang (1989-1990) reken-wiskundeonderwijs in groep 7 van de Spartan Village Elementary School in East Lansing, Michigan, US. Het doel van de auteur met deze publicatie is om onderwijsgevenden en alle andere betrokkenen bij het onderwijs handvaten - zelfs een model van de praktijk - aan te reiken waarmee zij het onderwijs in al zijn facetten bespreekbaar kunnen maken.
Bijzonder is dat het wiskundeonderwijs zoals Lampert dat hier beschrijft en bediscussieert, door haar zelf als leraar is verzorgd, naast haar baan als opleider en onderzoeker. Ook bijzonder is dat de ervaringen van dat jaar onderwijs in groep 7 digitaal op video werden vastgelegd, waaronder de voorbereidingen van de leraar, video-opnamen van de lessen zelf, opgaven met uitwerkingen van de leerlingen, reflectieve notities van de leraar en meer . Gedurende het afgelopen decennium konden al die ervaringen en de reflecties daarop tot verdere rijping komen in discussies met studenten, opleiders en onderzoekers.

Keywords

  • Wiskunde en Informatica (WIIN)
  • Mathematics
  • Landbouwwetenschappen
  • Natuurwetenschappen
  • Wiskunde: algemeen

Cite this