Taalcoach als nieuw concept: Taalcoaching in ROC Midden Nederland

A.M. Dekker-Groen

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

Bij ROC Midden Nederland (ROCMN) is concept de taalontwikkeling van MBO-studenten een belangrijk aandachtsgebied. Vanaf 1989 vroegen taalbeleidscoördinatoren in de opleidingen systematische en gerichte aandacht voor taal door de rol van alle docenten bij de taalontwikkeling te benadrukken. Sinds enkele jaren spreekt men van TAALONTWIKKELEND BEROEPSONDERWIJS.1 De rol van de docent Nederlands verandert doordat deze, naast taaldocent, ook coach wordt van docenten die het Nederlands gebruiken voor instructie, de overdracht van vakkennis en de begeleiding van studenten bij de verwerving van bepaalde competenties. Deze aanpak wordt taalcoaching genoemd.2

In dit artikel beschrijft Agaath Dekker- Groen waarom voor taalcoaches werd gekozen, wat onder taalcoaching wordt verstaan, de competenties van en de ideale werksituatie voor een taalcoach.
Original languageDutch
Pages (from-to)22-24
Number of pages3
JournalLes
Volume25
Issue number149
Publication statusPublished - 2007

Cite this