Abstract
Bij ROC Midden Nederland (ROCMN) is concept de taalontwikkeling van MBO-studenten een belangrijk aandachtsgebied. Vanaf 1989 vroegen taalbeleidscoördinatoren in de opleidingen systematische en gerichte aandacht voor taal door de rol van alle docenten bij de taalontwikkeling te benadrukken. Sinds enkele jaren spreekt men van TAALONTWIKKELEND BEROEPSONDERWIJS.1 De rol van de docent Nederlands verandert doordat deze, naast taaldocent, ook coach wordt van docenten die het Nederlands gebruiken voor instructie, de overdracht van vakkennis en de begeleiding van studenten bij de verwerving van bepaalde competenties. Deze aanpak wordt taalcoaching genoemd.2
In dit artikel beschrijft Agaath Dekker- Groen waarom voor taalcoaches werd gekozen, wat onder taalcoaching wordt verstaan, de competenties van en de ideale werksituatie voor een taalcoach.
In dit artikel beschrijft Agaath Dekker- Groen waarom voor taalcoaches werd gekozen, wat onder taalcoaching wordt verstaan, de competenties van en de ideale werksituatie voor een taalcoach.
Original language | Dutch |
---|---|
Pages (from-to) | 22-24 |
Number of pages | 3 |
Journal | Les |
Volume | 25 |
Issue number | 149 |
Publication status | Published - 2007 |