Abstract
Aanleiding
Taalproblemen bij meertalige kinderen kunnen het gevolg zijn van een taalontwikkelingsstoornis (TOS), maar ook van onvoldoende blootstelling aan de doeltaal. Een betrouwbare diagnose van een TOS bij meertalige kinderen is daarom idealiter gebaseerd op beide talen van het kind, aangezien een TOS zich uit in elke taal die het kind leert. Het is echter niet altijd haalbaar om een kind in beide talen te testen. De huidige studie onderzocht een alternatief.
Methodiek
Eentalige en meertalige kinderen met en zonder een TOS (33 kinderen per groep) werden vergeleken aan de hand van drie recent ontwikkelde instrumenten: 1) een oudervragenlijst, 2) een nonwoord-repetitietaak en 3) een
narratief.
Resultaten
Een combinatie van de drie instrumenten was zeer goed in het onderscheiden van een TOS en een normale taalontwikkeling, zowel binnen een
eentalige als meertalige context.
Conclusie
Drie recent ontwikkelde instrumenten bieden een goed alternatief
voor het signaleren van een TOS bij meertalige kinderen, als testen in beide
talen geen optie is. Een oudervragenlijst in combinatie met twee instrumenten
die beïnvloed worden door een TOS maar niet door taal-specifieke ervaring,
kon effecten van een taalachterstand en taalstoornis uitstekend van elkaar onderscheiden.
Taalproblemen bij meertalige kinderen kunnen het gevolg zijn van een taalontwikkelingsstoornis (TOS), maar ook van onvoldoende blootstelling aan de doeltaal. Een betrouwbare diagnose van een TOS bij meertalige kinderen is daarom idealiter gebaseerd op beide talen van het kind, aangezien een TOS zich uit in elke taal die het kind leert. Het is echter niet altijd haalbaar om een kind in beide talen te testen. De huidige studie onderzocht een alternatief.
Methodiek
Eentalige en meertalige kinderen met en zonder een TOS (33 kinderen per groep) werden vergeleken aan de hand van drie recent ontwikkelde instrumenten: 1) een oudervragenlijst, 2) een nonwoord-repetitietaak en 3) een
narratief.
Resultaten
Een combinatie van de drie instrumenten was zeer goed in het onderscheiden van een TOS en een normale taalontwikkeling, zowel binnen een
eentalige als meertalige context.
Conclusie
Drie recent ontwikkelde instrumenten bieden een goed alternatief
voor het signaleren van een TOS bij meertalige kinderen, als testen in beide
talen geen optie is. Een oudervragenlijst in combinatie met twee instrumenten
die beïnvloed worden door een TOS maar niet door taal-specifieke ervaring,
kon effecten van een taalachterstand en taalstoornis uitstekend van elkaar onderscheiden.
Original language | Dutch |
---|---|
Journal | Nederlands Tijdschrift voor Logopedie |
Publication status | Published - 10 Jun 2016 |