Abstract
In zijn oratie plaatst de hoogleraar Tweetalig Onderwijs het tweetalig onderwijs in een internationaal onderwijs- en onderzoeksperspectief. Hij maakt daarbij gebruik van de principes van CLIL: Content and language integrated learning. Hoe kunnen taal- en vakdocenten hun onderwijs zo inrichten dat dit de taal- en vakontwikkeling van hun leerlingen optimaal stimuleert? Welke didactische vaardigheden hebben zij daarvoor nodig? De Graaff pleit voor een onderwijs- en onderzoekaanpak die zowel binnen als buiten het tweetalig onderwijs verbindingen legt tussen taal- en vakonderwijs.
Tweetalig onderwijs heeft een stevige plek ingenomen in het voortgezet onderwijs in Nederland. Ruim 120 scholen bieden voor een deel van hun leerlingen de helft van de vakken aan in een vreemde taal, meestal het Engels. Na een sterke groei op het vwo, wint het tweetalig onderwijs nu ook aan populariteit op de havo en het vmbo. In 2014-2015 start ook een aantal basisscholen met een pilot tweetalig primair onderwijs.
Original language | Dutch |
---|---|
Place of Publication | Utrecht |
Publisher | Universiteit Utrecht |
Number of pages | 48 |
ISBN (Print) | 978-94-6103-035-1 |
Publication status | Published - 3 Oct 2013 |