Abstract
In juni van dit jaar vond de eerste Dag van de Fondsenwerving voor de Sport plaats. De georganiseerde sportsector is met meer dan 4.3 miljoen leden, 1 miljoen vrijwilligers en de bijna 25.000 sportverenigingen de grootste vrijwilligerssector van Nederland. De georganiseerde sport kent een duidelijke nationale organisatiestructuur met 74 sportbonden die lid zijn van koepelorganisatie NOC*NSF. Tegelijkertijd is de sportsector ook lokaal stevig verankerd, met in iedere gemeente wel een aantal sportclubs en in vele gemeenten meerdere verenigingen die dezelfde sport aanbieden. De bestaande binding van deze sector met haar leden is enorm en zou daarom als een stevige toetredende concurrent op de geefmarkt beschouwd kunnen worden. Althans, dat is hoe Edwin Venema en Charles Groenhuijsen deze sector duiden in een opiniestuk op dedikkeblauwe.nl. Zij lijken daarmee een waarschuwing af te geven aan bestaande fondsenwervende instellingen deze ‘nieuwkomer’ niet te onderschatten. De sport is echter geen nieuwkomer op de geefmarkt. Zij heeft haar plek al enige tijd verworven en zal deze de komende jaren verder benutten.
Translated title of the contribution | Sport: a competitor on the philanthropy market? |
---|---|
Original language | Dutch |
Journal | Vakblad Fondsenwerving |
Volume | 19 |
Issue number | 6 |
Publication status | Published - 1 Oct 2017 |
Keywords
- filantropie
- geven
- sport