Spiegelbijeenkomsten in de Rechtspraak: organisatie, commentaren en verwerking van feedback

M.M.W. van Gils, Franka Baardman, Elise Korbee, Jonathan Rekker, P.M. Langbroek

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Een spiegelbijeenkomst is een focusgroep waarbij professionals, bijvoorbeeld uit de gezondheidszorg, de jeugdbescherming, het welzijnswerk, of de rechtspraak hun cliënten, patiënten, bevragen op hun ervaringen met de behandeling van hun geval door de professionals en hun organisatie. Daarbij zijn de professionals toehoorders bij het onderlinge gesprek van de cliënten. Overigens kunnen verschillende professionals uit een organisatie ook onderling spiegelbijeenkomsten houden. Wellicht is de essentie dat professionals zelf willen leren hoe ze hun werk beter kunnen doen. In zoverre is er bij spiegelbijeenkomsten sprake van co-productie tussen professionals en hun cliënten, die samenwerken om gemeenschappelijke waarden te realiseren.

Dit onderzoek is gericht op de het functioneren van spiegelbijeenkomsten in de rechterlijke organisatie. Daarbij besteden we aandacht aan de organisatie, de inhoud van de ontvangen feedback, de verwerking van de feedback en de ervaringen van rechters en hun staf.
Original languageEnglish
Place of PublicationDen Haag
PublisherRaad voor de rechtspraak
Number of pages92
Publication statusPublished - Aug 2019
EventStudiemiddag Onderzoeken naar Spiegelbijeenkomsten in de Rechtspraak en in de Zorg - Library Building Drif 20-25, Utrecht, Netherlands
Duration: 3 Apr 20183 Apr 2019

Keywords

  • rechtspraak
  • spiegelbijeenkomsten
  • focusgroups
  • feedback
  • reflectie
  • kwalitietszorg

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Spiegelbijeenkomsten in de Rechtspraak: organisatie, commentaren en verwerking van feedback'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this