Abstract
Een spiegelbijeenkomst is een focusgroep waarbij professionals, bijvoorbeeld uit de gezondheidszorg, de jeugdbescherming, het welzijnswerk, of de rechtspraak hun cliënten, patiënten, bevragen op hun ervaringen met de behandeling van hun geval door de professionals en hun organisatie. Daarbij zijn de professionals toehoorders bij het onderlinge gesprek van de cliënten. Overigens kunnen verschillende professionals uit een organisatie ook onderling spiegelbijeenkomsten houden. Wellicht is de essentie dat professionals zelf willen leren hoe ze hun werk beter kunnen doen. In zoverre is er bij spiegelbijeenkomsten sprake van co-productie tussen professionals en hun cliënten, die samenwerken om gemeenschappelijke waarden te realiseren.
Dit onderzoek is gericht op de het functioneren van spiegelbijeenkomsten in de rechterlijke organisatie. Daarbij besteden we aandacht aan de organisatie, de inhoud van de ontvangen feedback, de verwerking van de feedback en de ervaringen van rechters en hun staf.
Dit onderzoek is gericht op de het functioneren van spiegelbijeenkomsten in de rechterlijke organisatie. Daarbij besteden we aandacht aan de organisatie, de inhoud van de ontvangen feedback, de verwerking van de feedback en de ervaringen van rechters en hun staf.
Original language | English |
---|---|
Place of Publication | Den Haag |
Publisher | Raad voor de rechtspraak |
Number of pages | 92 |
Publication status | Published - Aug 2019 |
Event | Studiemiddag Onderzoeken naar Spiegelbijeenkomsten in de Rechtspraak en in de Zorg - Library Building Drif 20-25, Utrecht, Netherlands Duration: 3 Apr 2018 → 3 Apr 2019 |
Keywords
- rechtspraak
- spiegelbijeenkomsten
- focusgroups
- feedback
- reflectie
- kwalitietszorg