Spelling op verschillende niveaus: Werkwoordspelling aan het einde van de basisschool en het einde van het voortgezet onderwijs

H. van den Bergh, A. van Es, S. Spijker

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

Abstract

Leerlingen in de achtste groep van het primair onderwijs en leerlingen in de laatste klas van alle opleidingstypen van het voortgezet onderwijs (vmbo, havo en vwo) hebben zowel hetzelfde dictee als dezelfde schrijfopdracht gemaakt. In de dictees zijn tien verschillende typen problemen in de werkwoordspelling aangesneden, en in de schrijfopdracht zijn fouten in de werkwoordspelling geteld. In de dictees kwamen zowel eenvoudige problemen in de werkwoordspelling aan de orde (zoals sterke werkwoorden verleden tijd met stam op –d/-t, enkelvoud) als moeilijke problemen (zoals voltooid deelwoord op –d).
Original languageDutch
Pages (from-to)3-14
Number of pages12
JournalLevende Talen Tijdschrift
Volume12
Issue number1
Publication statusPublished - 2011

Keywords

  • werkwoordspelling
  • dictee
  • spellingsvaardigheid
  • spellingsproblemen
  • po
  • vo

Cite this