Abstract
Het idee achter ‘Spelen met meten en meetkunde’ is dat spel op alle niveaus vraagt om het verkennen van de ruimte. Dat gebeurt bijvoorbeeld door jonge kinderen die bij verstoppertje een goede verstopplek zoeken, bij het schommelen als ze zich afvragen hoe je moet bewegen om erg hoog te komen of wanneer je iemand een duwtje moet geven om het optimale ef- fect op het schommelen te hebben. Jonge kinderen rennen rond en spelen met ballen. In beide gevallen liggen vragen rond het verkennen van de ruimte voor het oprapen. Bij het spel van oudere leerlingen liggen vragen rond het greep krijgen op de ruimte ook voor de hand. Zij zijn echter beter dan jonge leerlingen in staat verklaringen te geven voor dat wat zij in hun spel tegenkomen. Denk daarbij aan het bedenken waarom een specifiek achtbaan erg snel gaat en een andere juist niet. Leerlingen bedenken dat dit te maken heeft met het hoogteverschil en met hoe stijl de afdaling is.
Translated title of the contribution | Playing with measurement and geometry: Big Mathematics Day |
---|---|
Original language | Dutch |
Type | teaching materials |
Media of output | Book/Web/PDF |
Publisher | Freudenthal instituut |
Number of pages | 136 |
Place of Publication | Utrecht |
Volume | 11 |
Publication status | Published - 17 Apr 2013 |
Keywords
- mathematics education
- primary education