Abstract
Al in 1990 verzuchtte Paul Schnabel dat de bijdrage van kunst en cultuur onderbelicht is gebleven in de geschiedschrijving van seksuele emancipatie in Nederland. Dat terwijl de kunsten vaak worden gezien als taboedoorbrekend op het gebied van seksualiteit. Schrijvers als Wolkers en Reve worden zelfs beschouwd als nationale 'motoren' van de seksuele revolutie. Er zijn legio voorbeelden van kunst- en cultuuruitingen die in verband zijn gebracht met het seksueel 'bevrijde' (zelf)beeld van Nederland. Van De Avonden tot Turks Fruit, van de musicals van Annie M.G. Schmidt tot de liederen van Guus Vleugel.
De bijdragen in dit boek gaan dieper in op de rol van kunst en cultuur voor, tijdens en na die zogenoemde seksuele revolutie in Nederland. Hoe bepaalden discussies over film, populaire muziek en literatuur de verschuivende opvattingen over seks? Welke grenzen zochten de makers in hun verbeelding van seksualiteit? En hoe werkte dat door in het zelfbeeld van Nederland als seksueel geëmancipeerd land? Het accent ligt op periode 1945-1980, maar ook oudere (Jacob Israel de Haan) en meer recente (E.L. James) auteurs komen aan de orde.
De bijdragen in dit boek gaan dieper in op de rol van kunst en cultuur voor, tijdens en na die zogenoemde seksuele revolutie in Nederland. Hoe bepaalden discussies over film, populaire muziek en literatuur de verschuivende opvattingen over seks? Welke grenzen zochten de makers in hun verbeelding van seksualiteit? En hoe werkte dat door in het zelfbeeld van Nederland als seksueel geëmancipeerd land? Het accent ligt op periode 1945-1980, maar ook oudere (Jacob Israel de Haan) en meer recente (E.L. James) auteurs komen aan de orde.
Original language | Dutch |
---|---|
Place of Publication | Amsterdam |
Publisher | Amsterdam University Press |
Number of pages | 210 |
ISBN (Print) | 9789089649287 |
Publication status | Published - 2015 |