Abstract
Over vluchtelingen wordt door de pers vaak negatief bericht. Vluchtelingen komen slechts zelden zelf aan het woord. Er wordt vaak over en niet met hen gepraat. Om te laten zien dat dit ook anders kan, is het project ‘schaatsen in de klas over de grenzen van talen en culturen heen’ uitgevoerd. 58 Nederlandse en vluchtelingenkinderen van 7 tot 12 jaar speelden een zogenaamde “exergame”. Deelnemende basisscholen kwamen uit Almelo en Putten . Een exergame is een digitaal spel, in dit geval een schaatsgame waarbijspelers fysieke oefeningen (“exercises”) uitvoeren door schaatsbewegingen te maken waarbij ze zichzelf op een scherm zien en direct digitaal feedback krijgen. Met een subsidie van het focusgebied Sport & Society is op de genoemde basisscholen onderzocht of zo’n “exergame” de interculturele interactie tussen Nederlandse en vluchtelingenkinderen kan bevorderen, en welke rol taal- en cultuurverschillen daarbij spelen.
Original language | Dutch |
---|---|
Pages (from-to) | 20-20 |
Number of pages | 1 |
Journal | Sport & Strategie |
Volume | 11 |
Issue number | 5 |
Publication status | Published - 2017 |
Keywords
- digital game
- inclusion
- primary school
- Exergames
- Intercultural Communication
- CLASSROOM