Schaatsen in de klas: over de grenzen van talen en culturen heen

E.F. Loos, T. de la Hera Conde-Pumpido, M. Simons

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

Over vluchtelingen wordt door de pers vaak negatief bericht. Vluchtelingen komen slechts zelden zelf aan het woord. Er wordt vaak over en niet met hen gepraat. Om te laten zien dat dit ook anders kan, is het project ‘schaatsen in de klas over de grenzen van talen en culturen heen’ uitgevoerd. 58 Nederlandse en vluchtelingenkinderen van 7 tot 12 jaar speelden een zogenaamde “exergame”. Deelnemende basisscholen kwamen uit Almelo en Putten . Een exergame is een digitaal spel, in dit geval een schaatsgame waarbijspelers fysieke oefeningen (“exercises”) uitvoeren door schaatsbewegingen te maken waarbij ze zichzelf op een scherm zien en direct digitaal feedback krijgen. Met een subsidie van het focusgebied Sport & Society is op de genoemde basisscholen onderzocht of zo’n “exergame” de interculturele interactie tussen Nederlandse en vluchtelingenkinderen kan bevorderen, en welke rol taal- en cultuurverschillen daarbij spelen.
Original languageDutch
Pages (from-to)20-20
Number of pages1
JournalSport & Strategie
Volume11
Issue number5
Publication statusPublished - 2017

Keywords

  • digital game
  • inclusion
  • primary school
  • Exergames
  • Intercultural Communication
  • CLASSROOM

Cite this