Abstract
Dat sociaalruimtelijke alumni – wat een term – in andere sectoren terecht
komen dan vroeger verbaast me niet. De wereld verandert ook.
Belangrijker is dat ze een baan vinden waarin hun vak goed van pas komt.
Dat valt soms niet mee in crisistijd, maar dat is niet specifiek voor
geografen. Wel kom je met de ene specialisatie, bijvoorbeeld Geo-ICT,
makkelijker aan de bak dan met de andere. Na de middelbare school is
de vervolgstudie al een enorme toespitsing. Overigens is het geen
overbodige luxe als leraren aardrijkskunde in het voortgezet onderwijs
leerlingen beter wijzen op de vele sociaalruimtelijke studies. Nu denken
veel leerlingen dat ze weinig anders met aardrijkskunde kunnen worden
dan leraar. Eenmaal op de universiteit blijken er ongeacht welk schoolvak
dan ook binnen dat vak weer talloze specialismen te bestaan. Opleidingen
bieden niet toevallig een onderwijsmodel aan dat start met
overzichtskennis en onderzoekvaardigheden en vervolgens uitmondt in
verschillende specialismen. Of die laatste voldoende diepgang hebben?
Min of meer. Dat is ook lastig als de overheid in steeds minder studietijd
steeds meer wil. Voor een dubbeltje op eerste rang. De vraag is of ook in
deze fase geldt dat een betere voorbereiding mogelijk is op de volgende
fase, de beroepspraktijk.
komen dan vroeger verbaast me niet. De wereld verandert ook.
Belangrijker is dat ze een baan vinden waarin hun vak goed van pas komt.
Dat valt soms niet mee in crisistijd, maar dat is niet specifiek voor
geografen. Wel kom je met de ene specialisatie, bijvoorbeeld Geo-ICT,
makkelijker aan de bak dan met de andere. Na de middelbare school is
de vervolgstudie al een enorme toespitsing. Overigens is het geen
overbodige luxe als leraren aardrijkskunde in het voortgezet onderwijs
leerlingen beter wijzen op de vele sociaalruimtelijke studies. Nu denken
veel leerlingen dat ze weinig anders met aardrijkskunde kunnen worden
dan leraar. Eenmaal op de universiteit blijken er ongeacht welk schoolvak
dan ook binnen dat vak weer talloze specialismen te bestaan. Opleidingen
bieden niet toevallig een onderwijsmodel aan dat start met
overzichtskennis en onderzoekvaardigheden en vervolgens uitmondt in
verschillende specialismen. Of die laatste voldoende diepgang hebben?
Min of meer. Dat is ook lastig als de overheid in steeds minder studietijd
steeds meer wil. Voor een dubbeltje op eerste rang. De vraag is of ook in
deze fase geldt dat een betere voorbereiding mogelijk is op de volgende
fase, de beroepspraktijk.
Original language | Dutch |
---|---|
Pages (from-to) | 51 |
Journal | AGORA : Magazine voor Sociaalruimtelijke vraagstukken |
Volume | 30 |
Issue number | 1 |
Publication status | Published - 2014 |