Samen opleiden

Joop van der Schee

    Research output: Contribution to journalArticleProfessional

    Abstract

    Dat sociaalruimtelijke alumni – wat een term – in andere sectoren terecht
    komen dan vroeger verbaast me niet. De wereld verandert ook.
    Belangrijker is dat ze een baan vinden waarin hun vak goed van pas komt.
    Dat valt soms niet mee in crisistijd, maar dat is niet specifiek voor
    geografen. Wel kom je met de ene specialisatie, bijvoorbeeld Geo-ICT,
    makkelijker aan de bak dan met de andere. Na de middelbare school is
    de vervolgstudie al een enorme toespitsing. Overigens is het geen
    overbodige luxe als leraren aardrijkskunde in het voortgezet onderwijs
    leerlingen beter wijzen op de vele sociaalruimtelijke studies. Nu denken
    veel leerlingen dat ze weinig anders met aardrijkskunde kunnen worden
    dan leraar. Eenmaal op de universiteit blijken er ongeacht welk schoolvak
    dan ook binnen dat vak weer talloze specialismen te bestaan. Opleidingen
    bieden niet toevallig een onderwijsmodel aan dat start met
    overzichtskennis en onderzoekvaardigheden en vervolgens uitmondt in
    verschillende specialismen. Of die laatste voldoende diepgang hebben?
    Min of meer. Dat is ook lastig als de overheid in steeds minder studietijd
    steeds meer wil. Voor een dubbeltje op eerste rang. De vraag is of ook in
    deze fase geldt dat een betere voorbereiding mogelijk is op de volgende
    fase, de beroepspraktijk.
    Original languageDutch
    Pages (from-to)51
    JournalAGORA : Magazine voor Sociaalruimtelijke vraagstukken
    Volume30
    Issue number1
    Publication statusPublished - 2014

    Cite this