Abstract
Het boek begint met een inleidend hoofdstuk, getiteld ‘Een brede kijk op verschillen’, dat in het kort de ontwikkelingen in de praktijk op een rij zet, zoals de introductie van het handelingsmodel, waarmee vrijwel alle basisscholen in de afgelopen jaren kennis hebben gemaakt. In het eerste hoofdstuk staat een casus van een leerling centraal. Het geeft een betekenisvol overzicht van het leerstofgebied. Daarna volgt verdere verdieping van de kernthema’s. Hierbij leren studenten om informatie in te winnen en om leerling- en groepsgegevens te begrijpen. Ook leren ze plannen en adequaat handelen in de klas. Het boek gaat daarbij expliciet in op de techniek van het vragen stellen.
Het laatste hoofdstuk van Rekenen-wiskunde in de praktijk - Verschillen in de klas beschrijft de samenhang tussen het handelen van de leraar in de klas en invloeden van buiten, zoals de visie van het team en de samenwerking met ouders. De theoretische begrippen die in het boek voorkomen worden op meerdere manieren gerelateerd aan de praktijk.
De inhoud is mede bepaald door recente ontwikkelingen rond de kwaliteitsverbetering van het basisonderwijs en de lerarenopleiding.
Het laatste hoofdstuk van Rekenen-wiskunde in de praktijk - Verschillen in de klas beschrijft de samenhang tussen het handelen van de leraar in de klas en invloeden van buiten, zoals de visie van het team en de samenwerking met ouders. De theoretische begrippen die in het boek voorkomen worden op meerdere manieren gerelateerd aan de praktijk.
De inhoud is mede bepaald door recente ontwikkelingen rond de kwaliteitsverbetering van het basisonderwijs en de lerarenopleiding.
Translated title of the contribution | Mathematics in practice: Differences in class |
---|---|
Original language | Dutch |
Place of Publication | Groningen |
Publisher | Noordhoff Uitgevers |
Number of pages | 224 |
Edition | 2 |
ISBN (Print) | 978-90-01-87782-8 |
Publication status | Published - May 2017 |
Publication series
Name | Rekenen-wiskunde in de praktijk |
---|---|
Publisher | Noordhoff Uitgevers |
Volume | 4 |
Keywords
- Verschillen in niveau
- theorie en praktijk
- handelingsmodel
- vragen stellen