Rekenen in het speciaal onderwijs en het speciaal basisonderwijs: Review van de samenhang tussen beïnvloedbare factoren in het onderwijsleerproces en de rekenwiskundeprestaties van leerlingen in het speciaal basisonderwijs en het speciaal onderwijs

A. van Hoogmoed*, S. van der Ven, Ilona Friso - van den Bos, I. Roosen, Hans van Luit

*Corresponding author for this work

Research output: Book/ReportRegistered Reportpeer-review

Abstract

Het tweede addendum is geschreven in het kader van de voorbereidingen voor Peil.Rekenen-Wiskunde 2026/2027 en is een aanvulling op het in 2017 gepubliceerde rapport van Hickendorff et al. en het eerste addendum uit 2020 door Hickendorff. Het doel van het tweede addendum is het onderzoekskader te actualiseren voor toekomstige uitvoerende onderzoekers. Ten behoeve van dit tweede addendum is een screening gedaan van de internationale literatuur, die na publicatie van het rapport en het eerste addendum is verschenen. Het tweede addendum beschrijft de resultaten van deze screening.

Het rapport is opgesteld ter voorbereiding op Peil.Onderwijs rekenen-wiskunde dat in 2027 voor het eerst uitgevoerd zal worden in het speciaal basisonderwijs (sbo) en delen van het speciaal onderwijs (so). Het rapport en het tweede addendum zijn geschreven in opdracht van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek op verzoek van de Inspectie voor het Onderwijs. De Inspectie voor het Onderwijs heeft als doel om naar leerlingprestaties op reken-wiskunde meer zicht te krijgen op factoren die een rol spelen in het onderwijsleerproces. Dit rapport omvat een review die als doel heeft om de huidige stand van zaken rondom de relatie tussen beïnvloedbare factoren in het onderwijsleesproces en rekenprestaties van leerlingen in het sbo en so weer te geven. Daarnaast geeft het een beeld van factoren waar nog weinig onderzoek is gedaan, wat leidt tot aanbevelingen voor het onderzoeksthema.
Original languageDutch
PublisherNRO
Number of pages57
Publication statusPublished - Oct 2023

Cite this