Abstract
De Vlaamse visie op de toekomst van het lokaal en binnenlands bestuur is in Nederland nagenoeg onopgemerkt gebleven. Dat is vreemd, want Nederlandse parlementariërs en wetenschappers hebben vaak gepleit voor zo’n toekomstvisie. Ook gemeenten missen een toekomstvisie, al laten ze dat niet altijd zo
duidelijk merken. Kortom, Nederland heeft momenteel grote nood aan een visie op het lokaal en binnenlands bestuur (Boogers. 2018). Sinds 1950 zijn met een grote regelmaat voorstellen gedaan voor streekgemeenten, gewesten, doe-provincies, provincies-nieuwe-stijl, stadsprovincies en landsdelen, maar al deze voorstellen zijn voortijdig gesneuveld. Structuurdenken is hierdoor geleidelijk aan een besmet woord geworden, terwijl de behoefte hieraan onverminderd groot is. Het voorbeeld van de Visie op de toekomst van het lokaal & binnenlands bestuur in Vlaanderen kan Nederland helpen uit deze impasse te geraken.
duidelijk merken. Kortom, Nederland heeft momenteel grote nood aan een visie op het lokaal en binnenlands bestuur (Boogers. 2018). Sinds 1950 zijn met een grote regelmaat voorstellen gedaan voor streekgemeenten, gewesten, doe-provincies, provincies-nieuwe-stijl, stadsprovincies en landsdelen, maar al deze voorstellen zijn voortijdig gesneuveld. Structuurdenken is hierdoor geleidelijk aan een besmet woord geworden, terwijl de behoefte hieraan onverminderd groot is. Het voorbeeld van de Visie op de toekomst van het lokaal & binnenlands bestuur in Vlaanderen kan Nederland helpen uit deze impasse te geraken.
Translated title of the contribution | Reflection: local and domestic government is us: what the Dutch can learn from Flanders |
---|---|
Original language | Dutch |
Article number | 3 |
Pages (from-to) | 17-21 |
Number of pages | 4 |
Journal | Vlaams tijdschrift voor Overheidsmanagement |
Volume | 29 |
Issue number | 1 |
Publication status | Published - 15 Feb 2024 |
Keywords
- local governance
- local autonomy
- government reform