Abstract
Abstract
De (aanstaande) leraar krijgt binnen de reguliere werkzaamheden ook te maken met opdrachten die direct de samenwerking met ouders op het gebied van rekenen en wiskunde betreffen. Deze invalshoek kan een nieuwe motivatie geven om didactisch de zaken nog eens extra goed op een rij te krijgen. Een mooi voorbeeld is het houden van gedachte-experiment, waarin ouders op een komende ouderavond in twintig minuten iets wordt verteld over de leergang ‘cijferend aftrekken’ Studenten dienen daarbij ook te preluderen op eventuele vragen die ouders kunnen stellen. In dit artikel worden nog een aantal andere voorbeelden gegeven die de samenwerking met ouders betreffen.
De auteurs geloven niet dat al deze studentenactiviteiten ondergebracht moeten worden in een aparte ‘module’ over dit onderwerp. Door samen met studenten aan een variëteit van opdrachten te werken, kunnen ze hun professionaliteit ook op dit gebied ontwikkelen.
Reflectie op de concrete ervaringen, die met name in het laatste deel van de opleiding pas echt betekenis krijgen, kan aanleiding zijn om meer ‘algemene’ aspecten van de samenwerking met ouders, nader te doordenken. In die doordenking komt het idee van een ‘partnership’ tussen leraar en ouders aan de orde.
De gedachte is dat een ‘partnership’ tussen leraar en ouders de betrokkenheid van ouders bij het leren rekenen van hun kinderen vergroot en dat de hulp thuis spoort met hetgeen in de les gebeurt. Dat kan de kwaliteit van het leren van hun kind verbeteren.
Original language | Undefined/Unknown |
---|---|
Pages (from-to) | 26-28 |
Number of pages | 3 |
Journal | Vernieuwing |
Volume | 57 |
Issue number | 7 |
Publication status | Published - 1998 |
Keywords
- Wiskunde en Informatica (WIIN)
- Mathematics
- Landbouwwetenschappen
- Natuurwetenschappen
- Wiskunde: algemeen