Publieke inkoop organiseren

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterAcademicpeer-review

Abstract

Dit hoofdstuk begint met een uitleg over organisatiestructuren voor publieke
inkoop. Het beschrijft dat de inkoopfunctie van elke organisatie breed is en meer
behelst dan de inkoopafdeling. Hierna worden verschillende opties besproken die
publieke organisaties hebben om hun inkoopfunctie te organiseren, afhankelijk
van hun volwassenheid en organisatorische samenhang. Vervolgens wordt een
specifieke vorm van het organiseren van publieke inkoop geïntroduceerd, namelijk
inkoopsamenwerking. Bij deze specifieke vorm wordt de inkoop gezamenlijk
georganiseerd door twee of meer onafhankelijke publieke organisaties. Aan de
hand van vijf typen van inkoopsamenwerkingen (Liften, Busritten, Carpooling,
Konvooi, en Formule 1 Team) wordt uitgelegd dat eenvoudige inkoopsamenwerkingstypen
gebruikt kunnen worden voor basisproducten en eenvoudige of niet
emotioneel of politiek beladen aanbestedingen, en dat intensievere inkoopsamenwerkingstypen
meer geschikt zijn voor complexere aanbestedingen.
Original languageDutch
Title of host publicationPublieke inkoop
Subtitle of host publicationEen multidisciplinair overzicht van theorieën, praktijken en instrumenten
EditorsJolien Grandia, Leentje Volker
PublisherOpen Press Tilburg University
Pages86-104
ISBN (Print)9789403674346
Publication statusPublished - 14 Apr 2023

Keywords

  • Inkooporganisatiestructuren
  • Inkoopafdeling
  • Gecoördineerd inkopen
  • Decentraalof centraal inkopen
  • Inkoopsamenwerking
  • Schaalvoordelen
  • Kennisvoordelen
  • Procesvoordelen

Cite this