Abstract
Dit hoofdstuk begint met een uitleg over organisatiestructuren voor publieke
inkoop. Het beschrijft dat de inkoopfunctie van elke organisatie breed is en meer
behelst dan de inkoopafdeling. Hierna worden verschillende opties besproken die
publieke organisaties hebben om hun inkoopfunctie te organiseren, afhankelijk
van hun volwassenheid en organisatorische samenhang. Vervolgens wordt een
specifieke vorm van het organiseren van publieke inkoop geïntroduceerd, namelijk
inkoopsamenwerking. Bij deze specifieke vorm wordt de inkoop gezamenlijk
georganiseerd door twee of meer onafhankelijke publieke organisaties. Aan de
hand van vijf typen van inkoopsamenwerkingen (Liften, Busritten, Carpooling,
Konvooi, en Formule 1 Team) wordt uitgelegd dat eenvoudige inkoopsamenwerkingstypen
gebruikt kunnen worden voor basisproducten en eenvoudige of niet
emotioneel of politiek beladen aanbestedingen, en dat intensievere inkoopsamenwerkingstypen
meer geschikt zijn voor complexere aanbestedingen.
inkoop. Het beschrijft dat de inkoopfunctie van elke organisatie breed is en meer
behelst dan de inkoopafdeling. Hierna worden verschillende opties besproken die
publieke organisaties hebben om hun inkoopfunctie te organiseren, afhankelijk
van hun volwassenheid en organisatorische samenhang. Vervolgens wordt een
specifieke vorm van het organiseren van publieke inkoop geïntroduceerd, namelijk
inkoopsamenwerking. Bij deze specifieke vorm wordt de inkoop gezamenlijk
georganiseerd door twee of meer onafhankelijke publieke organisaties. Aan de
hand van vijf typen van inkoopsamenwerkingen (Liften, Busritten, Carpooling,
Konvooi, en Formule 1 Team) wordt uitgelegd dat eenvoudige inkoopsamenwerkingstypen
gebruikt kunnen worden voor basisproducten en eenvoudige of niet
emotioneel of politiek beladen aanbestedingen, en dat intensievere inkoopsamenwerkingstypen
meer geschikt zijn voor complexere aanbestedingen.
Original language | Dutch |
---|---|
Title of host publication | Publieke inkoop |
Subtitle of host publication | Een multidisciplinair overzicht van theorieën, praktijken en instrumenten |
Editors | Jolien Grandia, Leentje Volker |
Publisher | Open Press Tilburg University |
Pages | 86-104 |
ISBN (Print) | 9789403674346 |
Publication status | Published - 14 Apr 2023 |
Keywords
- Inkooporganisatiestructuren
- Inkoopafdeling
- Gecoördineerd inkopen
- Decentraalof centraal inkopen
- Inkoopsamenwerking
- Schaalvoordelen
- Kennisvoordelen
- Procesvoordelen