Publiek inkoopbeleid en inkoopstrategie

Fredo Schotanus, Jolien Grandia

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterAcademicpeer-review

Abstract

In dit hoofdstuk worden de concepten beleid en strategie met betrekking tot
publiek inkopen besproken. Inkoopbeleid gaat over de beslissingen en richtlijnen
van een publieke organisatie met betrekking tot haar inkoop en gebruik van
haar leveranciersbestand. Kaders en richtlijnen van een inkoopbeleid vormen
een belangrijke basis voor het ontwikkelen van een specifieke strategie voor een
aanbesteding of groep van aanbestedingen. Voor het bepalen van een algemene
richting van een inkoopstrategie in de publieke context wordt het Kraljic-portfoliomodel
in combinatie met het klantenportfoliomodel van Carter gepresenteerd. Het
hoofdstuk eindigt met een beschrijving van verschillende specifieke strategische
beslissingen die een inkoper moet maken, zoals de keuze voor het contracteren
van een of meerdere leveranciers of de duur van het contract.
Original languageEnglish
Title of host publicationPublieke inkoop
Subtitle of host publicationEen multidisciplinair overzicht van theorieën, praktijken en instrumenten
EditorsJolien Grandia, Leentje Volker
PublisherOpen Press Tilburg University
Pages106-132
ISBN (Print)9789403674346
Publication statusPublished - 14 Apr 2023

Keywords

  • Publiek inkoopbeleid
  • Inkoopbeleidsproces
  • Beleidsuitvoering
  • Spend- enmarktanalyses
  • (publieke) Inkoopstrategie
  • Verkoopstrategie
  • Strategische inkoopbeslissingen

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Publiek inkoopbeleid en inkoopstrategie'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this