Abstract
In dit hoofdstuk worden de concepten beleid en strategie met betrekking tot
publiek inkopen besproken. Inkoopbeleid gaat over de beslissingen en richtlijnen
van een publieke organisatie met betrekking tot haar inkoop en gebruik van
haar leveranciersbestand. Kaders en richtlijnen van een inkoopbeleid vormen
een belangrijke basis voor het ontwikkelen van een specifieke strategie voor een
aanbesteding of groep van aanbestedingen. Voor het bepalen van een algemene
richting van een inkoopstrategie in de publieke context wordt het Kraljic-portfoliomodel
in combinatie met het klantenportfoliomodel van Carter gepresenteerd. Het
hoofdstuk eindigt met een beschrijving van verschillende specifieke strategische
beslissingen die een inkoper moet maken, zoals de keuze voor het contracteren
van een of meerdere leveranciers of de duur van het contract.
publiek inkopen besproken. Inkoopbeleid gaat over de beslissingen en richtlijnen
van een publieke organisatie met betrekking tot haar inkoop en gebruik van
haar leveranciersbestand. Kaders en richtlijnen van een inkoopbeleid vormen
een belangrijke basis voor het ontwikkelen van een specifieke strategie voor een
aanbesteding of groep van aanbestedingen. Voor het bepalen van een algemene
richting van een inkoopstrategie in de publieke context wordt het Kraljic-portfoliomodel
in combinatie met het klantenportfoliomodel van Carter gepresenteerd. Het
hoofdstuk eindigt met een beschrijving van verschillende specifieke strategische
beslissingen die een inkoper moet maken, zoals de keuze voor het contracteren
van een of meerdere leveranciers of de duur van het contract.
Original language | English |
---|---|
Title of host publication | Publieke inkoop |
Subtitle of host publication | Een multidisciplinair overzicht van theorieën, praktijken en instrumenten |
Editors | Jolien Grandia, Leentje Volker |
Publisher | Open Press Tilburg University |
Pages | 106-132 |
ISBN (Print) | 9789403674346 |
Publication status | Published - 14 Apr 2023 |
Keywords
- Publiek inkoopbeleid
- Inkoopbeleidsproces
- Beleidsuitvoering
- Spend- enmarktanalyses
- (publieke) Inkoopstrategie
- Verkoopstrategie
- Strategische inkoopbeslissingen