Abstract
Omdat behandeleffecten voor depressie suboptimaal zijn en veel patiënten na een succesvolle behandeling weer terugvallen, is het van belang om te onderzoeken hoe en voor wie bestaande behandelingen geoptimaliseerd kunnen worden. Een manier om na te gaan hoe we de behandeling voor depressie kunnen optimaliseren, is door huidige behandelingen te ontrafelen en er op deze manier achter te komen wat nu precies voor wie het beste werkt. Behandelingen kunnen worden gezien als een pakket van een groot aantal therapeutische procedures (de technieken die worden uitgevoerd door de therapeut), die veranderprocessen in de patiënt in gang zetten. De aanname van psychotherapie is dat deze combinatie van therapeutische procedures en veranderprocessen leiden tot een vermindering van depressieve symptomen. Observationeel en experimenteel onderzoek kunnen elkaar aanvullen en helpen om te ontdekken welke therapeutische procedure precies voor wie werkt. In dit artikel bespreek ik aan de hand van twee grote gerandomiseerde onderzoeken de stand van zaken hoe en voor wie therapeutische procedures werken in cognitieve gedragstherapie (cgt) en interpersoonlijke psychotherapie (ipt) voor depressie. Allereerst bespreek ik de rol van sessiefrequentie en kwaliteit van therapie in het mogelijk verbeteren van de behandeling. Vervolgens presenteer ik nieuwe resultaten over werkingsmechanismen in cgt en ipt voor depressie en laat ik zien hoe experimenteel onderzoek kan helpen om de causale effecten van potentiële werkingsmechanismen in psychotherapie voor depressie in kaart te brengen. Tot slot presenteer ik recente bevindingen die erop wijzen dat de leercapaciteit van de patiënt een belangrijke rol kan spelen in hoe goed de patiënt in staat is om van therapeutische procedures te leren en te profiteren. Dit kan een aanknopingspunt zijn om extra (leer)ondersteuning te bieden voor de patiënten die dit nodig hebben. Ik sluit af met een discussie en aanbevelingen voor vervolgonderzoek en de praktijk.
Original language | Dutch |
---|---|
Journal | Tijdschrift voor Psychotherapie |
Volume | 49 |
Issue number | 6 |
Publication status | Published - 2023 |