Professionele identiteitsproblemen van sociale stijgers: Een theoretische verkenning

J.G.L. Thijssen, Mick Matthys, P.L.M. Leisink

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

Abstract

Kinderen die een veel hoger opleidingsniveau hebben bereikt dan hun ouders, worden
aangeduid als sociale stijgers. Hun opleidingsprestatie wordt gemakkelijk gezien als een
positieve conditie voor succes en well-being gedurende hun arbeidsleven. Echter, velen
van hen kampen een vrij lange periode met professionele identiteitsproblemen. Zij percipiëren
zichzelf als anders dan hun collega’s en ze beschouwen zich niet als ‘echte’ leden
van de sociale groep waartoe ze zijn gaan behoren. Maar de onderlinge verschillen in
well-being zijn nogal groot. De daarbij aansluitende vraag die in dit artikel wordt
beantwoord, is: Met welke professionele identiteitsproblemen worden sociale stijgers
geconfronteerd en hoe zijn onderlinge verschillen daarin te verklaren?
Uitgaande van literatuur over identiteit en recent onderzoek naar sociale stijgers worden
in dit artikel diverse identiteitsproblemen geconcretiseerd en wordt een theoretisch
model ontwikkeld dat de verschillen tussen sociale stijgers verklaart op grond van twee
modererende concepten: het ‘identity capital’ concept van Côté en het ‘identity agents’
concept van Schachter.
Original languageDutch
Pages (from-to)9-28
Number of pages20
JournalTijdschrift voor Arbeidsvraagstukken
Volume31
Issue number1
DOIs
Publication statusPublished - 2015

Cite this