Abstract
In deze bijdrage bespreken de auteurs inhoudelijke en didactische aanknopingspunten voor de integratie van professionele ethiek in de academische juridische opleiding. Dat gaat wat de auteurs betreft verder dan (enkel) het leren van gedragsregels,
maar betreft ook de (kritisch-)ethische reflectie (op de professionele rol) van de jurist
en ethische oordeelsvorming. Aanknopingspunten uit rechtstheoretische en onderwijskundige literatuur vragen om een curriculum brede, stapsgewijze, inbedding
met passende toetsing. Dit onderwijs dient idealiter een combinatie te zijn van afzonderlijke meta-juridische vakken over recht en ethiek, positiefrechtelijke vakken
die ethische elementen bevatten, klinische training en specifieke vakken over beroeps- of professionele ethiek. In dit artikel bespreken de auteurs diverse methoden
die kunnen worden gebruikt om het onderwijs vorm te geven en illustreren dit met
enkele voorbeelden uit het Utrechts universitair juridisch onderwijs. Actieve participatie, reflectie en – idealiter – eigen ervaringen zijn daarbij van groot belang. Een
aantal modellen uit niet-juridische disciplines kan behulpzaam zijn bij het bieden
van structuur voor ethische reflectie, voor zover het morele sensitiviteit en morele
oordeelsvorming stimuleert. Verscheidene toetsingselementen op het terrein van de
ethiek zijn door het curriculum heen nodig. Leeractiviteiten en toetsing kunnen worden opgebouwd in het curriculum van kennis en begrip, naar competenties ten aanzien van ethische dilemma’s en moreel oordelen.
maar betreft ook de (kritisch-)ethische reflectie (op de professionele rol) van de jurist
en ethische oordeelsvorming. Aanknopingspunten uit rechtstheoretische en onderwijskundige literatuur vragen om een curriculum brede, stapsgewijze, inbedding
met passende toetsing. Dit onderwijs dient idealiter een combinatie te zijn van afzonderlijke meta-juridische vakken over recht en ethiek, positiefrechtelijke vakken
die ethische elementen bevatten, klinische training en specifieke vakken over beroeps- of professionele ethiek. In dit artikel bespreken de auteurs diverse methoden
die kunnen worden gebruikt om het onderwijs vorm te geven en illustreren dit met
enkele voorbeelden uit het Utrechts universitair juridisch onderwijs. Actieve participatie, reflectie en – idealiter – eigen ervaringen zijn daarbij van groot belang. Een
aantal modellen uit niet-juridische disciplines kan behulpzaam zijn bij het bieden
van structuur voor ethische reflectie, voor zover het morele sensitiviteit en morele
oordeelsvorming stimuleert. Verscheidene toetsingselementen op het terrein van de
ethiek zijn door het curriculum heen nodig. Leeractiviteiten en toetsing kunnen worden opgebouwd in het curriculum van kennis en begrip, naar competenties ten aanzien van ethische dilemma’s en moreel oordelen.
Translated title of the contribution | Professional Ethics in Academic Legal Education - Some substantive and didactic leads |
---|---|
Original language | Dutch |
Pages (from-to) | 1-25 |
Number of pages | 26 |
Journal | Law and Method |
Volume | 2021 |
DOIs | |
Publication status | Published - Jun 2021 |