Populaire jongeren zetten een norm voor vriendschappen en agressie in de klas

L. Laninga-Wijnen, Z. Harakeh, Christian E G Steglich, Jan Kornelis Dijkstra, Rene Veenstra, W.A.M. Vollebergh

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

Abstract

In deze studie onderzoeken wij of agressieve peer-normen, meer specifiek populariteitsnormen en descriptieve normen, een versterkende rol spelen in de mate waarin jongeren hun vrienden uitkiezen op basis van agressief gedrag en in de mate waarin jongeren door hun vrienden worden beïnvloed in agressie (N = 1.134 eerstejaars leerlingen van middelbare school; leeftijd M = 12,66 jaar). Zoals verwacht kwam uit longitudinale sociale-netwerkanalyses met peer-nominatiedata naar voren dat vooral populaire jongeren in de klas een norm kunnen zetten voor de ontwikkeling van vriendschappen en agressie. In klassen met agressieve populaire jongeren blijken jongeren hun vrienden te selecteren op basis van gelijkheid in agressie, terwijl dit niet gebeurt in klassen met niet-agressieve populaire jongeren. Daarnaast is de vriendschapsinvloed op agressie significant groter in klassen met agressieve populaire jongeren. Descriptieve normen spelen geen rol in vriendschapsprocessen omtrent agressie. Blijkbaar wordt agressie enkel en alleen als een belangrijk, waardevol kenmerk voor vriendschapsprocessen gezien als zij geassocieerd is met populariteit in de klas.
Original languageEnglish
Pages (from-to)212-232
JournalKind & Adolescent
Volume38
Issue number4
DOIs
Publication statusPublished - Nov 2017

Keywords

  • populariteit
  • peer-normen
  • vriendschapsprocessen
  • agressie

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Populaire jongeren zetten een norm voor vriendschappen en agressie in de klas'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this