Peerfeedback geven en gebruiken voor revisie: een vergelijking tussen twee peerfeedbackmethoden.

Janneke Stuulen*, Renske Bouwer, Huub van den Bergh

*Corresponding author for this work

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

Abstract

Janneke Stuulen, Renske Bouwer en Huub van den Bergh onderzochten hoe leerlingen peerfeedback gaven met verschillende beoordelingsmethoden, en hoe zij deze peerfeedback gebruikten voor het reviseren van hun eigen tekst. De ene groep leerlingen gaf feedback aan de hand van paarsgewijs vergelijken, de andere groep gaf feedback met behulp van een analytisch beoordelingsformulier. De resultaten laten zien dat leerlingen uit de conditie met het beoordelingsformulier meer feedback gaven op inhoudelijke aspecten dan leerlingen uit de conditie paarsgewijs vergelijken, en dat zij deze feedback ook vaker verwerkten. Er is echter geen effect van peerfeedbackconditie op tekstkwaliteit: in beide condities was de tekstkwaliteit na het herschrijven in dezelfde mate verbeterd.
Original languageDutch
Pages (from-to)20-35
JournalLevende Talen Tijdschrift
Volume23
Issue number1
Publication statusPublished - 2022

Cite this