Abstract
Palimpsest. Slow Thinking, on Agency and Revolution.
This dissertation advocates for the application of psychoanalytical methodology in the
humanities and develops a theory of subversive agency and change. At the same time, the
book gives an introduction to (the works of) Teresa of Avila and Sigmund Freud. They are
not treated as case studies, but as partners in a process of transformation. The
research shows in detail how Freud and Teresa develop a subversive agency that can not
be defined as revolutionary according to the Enlightenment tradition. Only a careful
remembering, repeating and reworking, in close connection to a certain praxis, can alter
neo-colonial, patriarchal styles of thinking. Change is acknowledged as slow change and
the new is created via accompanying 'slow' methods. The epistemological and
methodological aspects of this endeavor, where science/scholarship becomes a dialogical
practice, are elaborated in detail and linked with what Michel Foucault has labeled
‘genealogy’. Genealogy requires, similar to the psychoanalytic talking cure, a
historical lens that is able to deconstruct the evolutionary perspective and enables
inter-generational dialogues. Thus, a non-dualist, non-rationalist, materialist subject
theory is formulated, in the tradition of Montaigne and Diderot, beyond the postmodern
declaration of ‘the death of the subject’. The anti-humanist position is denounced. In
an allusion to Hume, Freud and Derrida, the subject is described as a bundle of forces
or drives, or as the place were, unconsciously, all kinds of (symbolic, structural,
biological) agencies meet.
Palimpsest. Langzaam denken, over actorschap en revolutie.
Dit proefschrift pleit voor de toepassing van psychoanalytische methoden in de
geesteswetenschappen en ontwikkelt een theorie over subversief actorschap en
verandering. Bovendien geeft het een introductie tot (het denken van) Teresa van Avila
en Sigmund Freud. Deze verschijnen als partners in een veranderingsproces. Het onderzoek
laat zien hoe Freud en Teresa een vorm van subversief actorschap ontwikkelden via
herinneren, herhalen en doorwerken, in nauwe samenhang met een praktijk. Dit kan
neokoloniale, patriarchale denkstijlen veranderen. Verandering is hier langzaam, en het
nieuwe ontstaat via bijbehorende langzame methoden, zoals bij de slow food en slow
fashion beweging.
Verder wordt een non-dualistische, non-rationalistische, materialistische subjecttheorie
geformuleerd, in de traditie van Montaigne en Diderot, voorbij de postmoderne 'dood van
het subject'. Een anti-humanistische posititie wordt afgewezen. In een verwijzing naar
Hume, Freud en Derrida verschijnt het subject als een bundel van krachten of driften, of
als een plek waar, onbewust, allerlei soorten van (symbolische, structurele,
biologische) 'agencies' elkaar treffen.
Original language | Dutch |
---|---|
Qualification | Doctor of Philosophy |
Awarding Institution |
|
Supervisors/Advisors |
|
Award date | 21 Jan 2011 |
Publisher | |
Publication status | Published - 21 Jan 2011 |
Keywords
- Specialized histories (international relations, law)
- Literary theory, analysis and criticism
- Culturele activiteiten
- Overig maatschappelijk onderzoek
- Geschiedenis en Kunstgeschiedenis (GEKU)