Abstract
Key words:
Pabo; Multimediale Interactieve leeromgeving (MILE); theorie en praktijk; met theorie verrijkte praktijkkennis; zelfsturing en begeleiding; criteria voor eigen leervragen.
Abstract:
Deze publicatie betreft een handleiding voor opleiders die aan het onderzoek 'Theorie in Praktijk' (TIP) deelnemen. Het is een gedetailleerde handleiding bij de onderzoeksmodule voor pabostudenten.
De auteur is van mening dat goed opleidingsonderwijs vooral bepaald wordt door de mate waarin studenten in de gelegenheid worden gesteld om een wisselwerking tot stand te brengen tussen hun theoretisch referentiekader en – narratief georiënteerde - praktijkkennis. Studenten kunnen op een natuurlijke manier praktijkkennis in narratieve vorm opslaan en organiseren, maar die kennis draagt pas werkelijk bij aan hun professionalisering - het kunnen analyseren en voorspellen van gebeurtenissen in de praktijk en het kunnen inspelen op praktijksituaties - als die praktijkkennis geactiveerd kan worden en tegelijkertijd relevante theorie wordt geactualiseerd (Oonk et al., 2004). In het kader van zijn onderzoek wordt de deelnemende pabo's een module aangeboden waarin getracht is om die ideeën te realiseren door een rijke leeromgeving te creëren waar praktijksituaties het uitgangspunt vormen voor het leren van studenten en waar bovendien gezocht is naar een balans tussen zelfgestuurd leren van de student en de begeleiding door de opleider. Het vermoeden is dat studenten op deze wijze met theorie verrijkte praktijkkennis kunnen verwerven.
Original language | Undefined/Unknown |
---|---|
Place of Publication | Utrecht |
Publisher | Freudenthal instituut |
Number of pages | 85 |
Publication status | Published - 2003 |
Bibliographical note
zie samenvattingWorkshop, Fields Institute, Toronto
Keywords
- Mathematics
- Landbouwwetenschappen
- Natuurwetenschappen
- Wiskunde: algemeen