Over wanneer en waarom kinderen helpen

Jellie Sierksma*

*Corresponding author for this work

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

Abstract

Kinderen vertonen al vanaf heel jonge leeftijd prosociaal gedrag tegenover anderen. Tegelijkertijd laat veel onderzoek zien dat kinderen soms bevooroordeeld zijn en discrimineren. Dit overzichtsartikel brengt deze onderzoeksbevindingen bij elkaar en laat zien in welke mate groepsgrenzen het hulpgedrag van kinderen beïnvloeden en waarom. Enerzijds streven kinderen naar een positief beeld van hun sociale groep, en dit kan er toe leiden dat ze de eigen groep meer willen helpen dan kinderen die niet tot hun sociale groep behoren. Anderzijds zien we dat kinderen ook strategisch nadenken over het helpen van anderen, en soms leden van een andere sociale groep meer willen helpen, omdat dit henzelf in een positief daglicht stelt. Tot slot biedt onderzoek aanknopingspunten om hulpgedrag te bevorderen over groepsgrenzen heen door empathie bij kinderen te stimuleren.Children help others from a young age. At the same time, research shows that children sometimes express prejudice and that they discriminate. This review brings these lines of research together and describes how and why the group context influences children’s helping behaviour. On the one hand, children are motivated to contribute to their social group and therefore want to help in-group peers more than out-group peers. On the other hand, children also think strategically about helping others and as a consequence sometimes want to help out-group peers more because this puts them in the best possible light. Finally, the research offers starting points for promoting helping behaviour across group boundaries by stimulating empathy among children.
Original languageEnglish
Pages (from-to)205-217
Number of pages13
JournalKind en adolescent
Volume39
Issue number3
DOIs
Publication statusPublished - Aug 2018
Externally publishedYes

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Over wanneer en waarom kinderen helpen'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this