Op naar een sekspositieve toekomst! Waarom een positieve benadering van seksualiteit zo belangrijk is in het seksuele vormingsonderwijs

Research output: Contribution to journalComment/Letter to the editorAcademic

Abstract

Een positieve benadering van seksualiteit, waarin niet alleen aandacht is voor de risico’s van seks, maar juist ook voor
thema’s als seksueel plezier en consent, is essentieel voor een gezonde ontwikkeling van seksualiteit bij jongeren. Het
draagt bij aan plezierige seksuele ervaringen, aan de algemene gezondheid van jongeren, aan veilige seks, gendergelijkheid
en preventie van seksueel geweld. Hoewel steeds meer scholen een positieve benadering van seksualiteit
nastreven in hun seksuele vormingsonderwijs, voelen docenten seksuele vorming zich vaak niet voldoende voorbereid
om deze lessen te geven. In dit artikel betogen wij dat er meer onderzoek moet komen naar de manier waarop
positieve seksuele vorming het best geïmplementeerd kan worden op middelbare scholen.
In 2012 was Ine Vanwesenbeeck toen net aangesteld
als bijzonder hoogleraar Seksuele Ontwikkeling, Diversiteit
en Gezondheid, één van de grondleggers
van het vak Jongeren en Seksualiteit - later Youth and
Sexuality - aan de Universiteit Utrecht. Een vak waarin
de seksualiteit van jongeren vanuit biopsychosociaal
perspectief wordt belicht en waarin Ine een prominente
plaats bleef houden vanwege haar expertise op
het brede veld van gender en seksualiteit. De afgelopen
tien jaar hebben wij dit mooie vak, wat tot één van
de populairste keuzevakken is verworden van de bacheloropleiding
Interdisciplinaire Sociale Wetenschap,
mogen verzorgen. Met het verstrijken van de jaren viel
ons echter iets op: het was stuitend hoe weinig studenten
wisten over bepaalde onderwerpen, en ook hoe
verontwaardigd zij hier zelf over waren. Jaar in, jaar uit
keken verbaasde gezichten ons aan vanuit de collegezaal,
wanneer we thema’s zoals vrouwelijke seksualiteit,
consent en seksueel plezier bespraken. Boos of verdrietig
hoorden wij studenten verzuchten: “Waarom wist ik
dit niet?”
Original languageDutch
Pages (from-to)17-20
Number of pages4
JournalTijdschrift voor Seksuologie
Volume46
Issue number1
Publication statusPublished - 2022

Cite this