Onderwijzen en leren ín diversiteit

Ina ter Avest, Cok Bakker

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Abstract

(Godsdienst-)pedagogische visies op onderwijzen en leren zijn tijd en plaats
gebonden. Tot in de laatste decennia van de 20e eeuw is de Nederlandse
samenleving en het onderwijs gekenmerkt door ‘de verzuiling’, verbonden met
een ‘pedagogiek van diversiteit’. Die pedagogiek ondersteunde het op basis van
(religieuze of seculiere) levensbeschouwing gescheiden onderwijzen en leren,
met als argument dat het voor een kind goed is om thuis en op school (eerste en
tweede socialisatie milieu) in een zelfde lijn te worden grootgebracht.
Nu, aan het begin van de 21e eeuw, overheerst de opvatting dat de school de
taak heeft de wereld groter te maken voor het kind. De pedagogische opdracht
van de school is de leerling voor te bereiden op het construeren van sociale
cohesie in een samenleving die gekenmerkt wordt door diversiteit; hiermee
verbonden is een ‘pedagogiek in diversiteit’.
Met publicaties over deze ‘pedagogiek in diversiteit’ in (peer reviewed)
vaktijdschriften en dagbladen verbinden wij ons met de diversiteit van
de beroepspraktijk (basis-, voortgezet, hoger en universitair onderwijs),
medeonderzoekers en geïnteresseerde leken.
Original languageDutch
Title of host publicationPraktijkgericht onderzoek verbindt!
Subtitle of host publicationeen selectie van artikelen van Inholland lectoren en hun onderzoekers, gepubliceerd in 2013
PublisherHogeschool Inholland
Pages10-20
ISBN (Print) 978-90-77812-33-4
Publication statusPublished - 2014

Keywords

  • Praktijkgericht onderzoek

Cite this