Onderwijs in tekststructuur: Helpt dat?

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Abstract

Onderwijs over tekststructuur biedt leerlingen inzicht in een aantal veelvoorkomende macrostructuren van teksten, leert hen welke signaalwoorden daar vaak in voorkomen en welke vragen ze daarbij kunnen stellen. In deze meta-analyse brengen Pyle en collega’s de resultaten van 19 eerdere studies over tekststructuuronderwijs in kaart. Ze laten zien dat kennis over tekststructuur het tekstbegrip van zowel basisschoolleerlingen als leerlingen in het voortgezet onderwijs vergroot. Leerlingen moeten hierbij wel voldoende onderwijs ontvangen (11-20 uur) en meerdere verschillende tekststructuren aanleren.
Original languageDutch
Title of host publicationVoor u gelezen 2018
Subtitle of host publicationSamenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk onderzoek
EditorsJ. van der Hoeven, B. Emans
Place of PublicationRotterdam
PublisherKenniscentrum Begrijpend Lezen
Pages17-23
Publication statusPublished - 2018

Cite this